Erhverv

Forsinkede passagerer går glip af erstatninger for millioner

Kun hver anden tog-passager kender til muligheden for erstatning ved forsinkelser på over en halv time.

Artiklens øverste billede
Mens togplanen indeholder en række forbedringer i Østjylland og på den jyske længdebane mod syd, står han helt uforstående over for det, han opfatter som forringelser på den vigtige forbindelse mellem landets to største byer.

Hvis din togrejse bliver mere end en halv time forsinket, kan du få erstatning i form af penge eller en ny billet.

- Det har konsekvenser for passagererne, når togene ikke kommer frem til tiden. Det skal også have konsekvenser for togselskaberne, når de ikke leverer tog til tiden, siger direktør i Forbrugerrådet Tænk, Lars Pram, i en pressemeddelelse.

Ifølge Metroxpress er kendskabet til den såkaldte rejsetidsgaranti, som blev indført i 2006 faldet fra 88 procent i 2007 til 54 procent i 2015.

Passagerpulsen har samtidig konstatere ved besøg på 73 stationer, at der kun på 16 af dem, svarende til mindre end hver fjerde, ikke var nogen information om ordningen at finde.

- Med det lave kendskab og den ringe information, der gives om rejsetidsgarantierne, så vurderer vi, at passagererne kunne have fået flere millioner udbetalt i erstatning, hvis de havde haft bedre kendskab til deres rettigheder, siger Lars Pram.

Passagerpulsen vil nu klage til Jernbanenævnet for at få en vurdering af, om togselskaberne lever op til EU's Jernbaneforordning, som kræver, at der informeres om rejsetidsgarantien ved billetkøbet.

Transportminister Hans Christian-Schmidt (V) er heller ikke tilfreds med informationsniveauet.

- Det er naturligvis ikke tilfredsstillende, at passagererne ikke har ordentligt kendskab til deres rettigheder, siger han til Metroxpress og kræver handling:

- Jeg ser gerne, at der kommer plakater op med oplysninger om rejsetidsgaranti på alle stationer. Derfor vil jeg nu tage et møde med DSB og bede dem om at få løst problemet.

Hos DSB siger chef for forretningsudvikling Aske Wieth-Knudsen, at man ikke bevidst har forsøgt at skjule informationen om ordningen.

Togselskabet tager dog det faldende kendskab alvorligt og planlægger en plakatkampagne på alle stationer.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.