Erhverv

Danske Bank kæmper fortsat med kundetilfredsheden

Selv om Danske Banks kunder er vilde med bankens onlineløsninger, havner banken fortsat nederst på rangliste.

Artiklens øverste billede
Danske Banker kæmper for at vinde kundernes gunst. Men banken havner på en bundplaceringen, når kunderne bliver spurgt om deres oplevelse.

Danske Banks anstrengelser for at charmere sig ind hos kunderne kommer ikke til udtryk, når kunderne skal give banken karakterer.

Endnu engang havner Danmarks største bank i bunden af analyseinstituttet Voxmeters årlige undersøgelse af kundernes syn på deres bank.

Danske Bank får en pointscore på 5343 ud af 11.000 mulige. Bankens privatkundedirektør, Thomas Mitchell, hæfter sig først og fremmest ved, at banken er gået frem i den samlede pointscore:

- Men når det er sagt, så viser målingen selvfølgelig, at vi har lang vej igen, siger han om pointscoren, der er steget med 365 point siden 2014.

- Det tager noget tid at vende en supertanker. Men så længe vi ser fremgang fra måling til måling, så er vi også sikre på, at vi nok skal nå i mål, siger han.

Voxmeter undersøger hvert år kundernes tilfredshed på en række punkter i de største banker i Danmark.

Alle år - undtagen 2008 - er Arbejdernes Landsbank kommet ud som nummer et, mens Danske Bank har ligget i bunden blandt de ni største danske banker.

I år er Voxmeters undersøgelse for første gang udvidet, så den tæller de 20 største banker. På den liste hiver Danske Bank sig op på næstsidstepladsen.

Ifølge Thomas Mitchell kan Danske Bank haft fremgang i kundetilfredsheden igennem 2015, selv om det ikke slår igennem det vægtede gennemsnit for året.

Og 2015 blev året, hvor banken satte en stopper for kundeflugten. Danske Bank havde i 2015 en nettotilgang af kunder med nemkonto på omkring 3000, siger Thomas Mitchell.

Det står i skarp kontrast til katastrofeåret 2013, hvor banken mistede omkring 65.000 kunder. I 2014 forlod 8100 kunder butikken.

For at vende kundeflugten har Danske Bank blandt andet afskaffet salgsmål for medarbejderne, som nu belønnes efter kundetilfredshed, ligesom banken har satset hårdt på digitale løsninger.

Sidstnævnte kvitterer kunderne for. 93 procent af Danske Banks kunder synes, at banken har "gode onlineløsninger", hvilket er det højeste blandt alle bankerne.

Men i Voxmeters undersøgelse vurderer 18,7 procent af kunderne fortsat, at banken fokuserer for meget på salg - kun lige overgået af Nordeas kunder.

Ifølge Thomas Mitchell er det et udtryk for, at banken fortsat skal kæmpe sig ud af fortidens skygge.

- Når kunderne bliver spurgt, tænker de måske på en oplevelse et eller to år tilbage. Jeg vil vove den påstand, at de kunder, der har været til møde i dag, ikke vil få den oplevelse, siger han.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.