Erhverv

Hvidevarekomet begyndte i baglokale - nu har den rundet milliarden

Omsætningen i Whiteaway bugner. Direktøren poster flere millioner i international ekspansion.

Artiklens øverste billede
Johannes Gadsbøll, adm. direktør i Whiteaway Group.

Vækstridtet fortsætter for den danske netgigant Whiteaway, der bl.a. har Bestseller-rigmanden Anders Holch Povlsen i ejerkredsen.

Omsætningen voksede med over 300 mio. kr. i 2015, viser det nye årsregnskab for Whiteaway, der sælger hvidevarer via nettet og gennem sine Skousen-butikker.

I alt omsatte Whiteaway for 1,3 mia. kr. og fik et driftsresultat på 45,3 mio. kr. På det danske marked har Whiteaway rundet en milliard i omsætning, mens Sverige og Norge gav en omsætning på over 100 mio. kr. hver.

»Jeg er rimelig tilfreds. Vi har investeret massivt i at udvide vores forretning i Norge og Sverige, og det påvirker selvfølgelig resultatet,« siger adm. direktør Johannes Gadsbøll, der var med til at stifte Whiteaway for 13 år siden i baglokalet i en køkkenbutik.

Whiteaway har åbnet 15 Skousen-butikker i Norge og planlægger at åbne endnu flere over de næste år. I Sverige er der aktuelt ingen planer om at udbrede Skousen-konceptet, som Whiteaway-koncernen overtog i 2011 efter en dundrende konkurs.

Johannes Gadsbøll, adm. direktør i Whiteaway Group.

Fra hovedsædet i Risskov ved Aarhus drømmer Johannes Gadsbøll om at erobre markeder udenfor Skandinavien. Han så gerne, at Whiteaway voksede endnu hurtigere.

»Men vi har fornuftige vækstrater, og dem skal vi fastholde. Der er hård konkurrence på det danske marked, så skal vi holde kadencen, kræver det, at vi slår igennem i udlandet,« siger direktøren, der bl.a. konkurrerer med Elgiganten, Punkt1, Wupti.com og den nye aktør Power om de danske kunders gunst.

»I år lancerer vi bl.a. en ny funktion, så kunder kan bestemme, hvornår på dagen de vil have deres varer leveret. Danskerne handler mere og mere på nettet og stiller derfor større krav. Det skal vi kunne imødekomme,« siger Johannes Gadsbøll.

Knap halvdelen af Whiteaway - 46,31 pct. - er ejet af Anders Holch Povlsen, der er adm. direktør og ejer af modevirksomheden Bestseller. Holch Povlsen købte sig ind i Whiteaway i sommeren 2014 og har ifølge Johannes Gadsbøll bidraget til, at selskabet kan fortsætte sin langsigtede ekspansion.

Bestseller-rigmanden er også medejer af en række andre onlinebutikker, herunder modeportalerne Asos og Zalando og netsupermarkedet Nemlig.com.

Finans Briefing giver dig hver dag alle de mest interessante nyheder, eksklusivt udvalgt af vore redaktører og leveret til din indbakke. Tilmeld dig her og styrk overblikket.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.