Erhverv

Forsikringsboss efter 8 pct. vækst på ét år: Der er et stykke vej endnu

2015 har været et år med flere kunder og lavere administrationsomkostninger i Købstædernes Forsikring.

Artiklens øverste billede
Købstædernes Forsikring tjente i 2015 37,8 mio. kr. mere end året før.

2015 var første regnskabsår for Købstædernes Forsikring med Anders Hestbech som adm. direktør, og han kan præsentere en betydelig fremgang i overskuddet før skat. I 2015 tjente Danmarks ældste forsikringsselskab 53,4 mio. kr. før skat mod bare 15,6 mio. kr. i 2014.

2014 var da også et ekstraordinært dårligt år for Købstædernes Forsikring indtjeningsmæssigt sammenlignet med 2013, da resultatet var 92,8 mio. kr.

»I 2013 var vi hjulpet af store afløbsgevinster, og det havde vi ikke i 2015. Resultatet for 2015 er et grundlæggende mere sundt, og derfor glæder jeg mig over resultatet i 2015 i forhold til 2013,« siger Anders Hestbech.

Afløbsgevinster fremkommer, når et forsikringsselskab bruger færre penge på skader end forventet i tidligere år og derfor kan tilbageføre penge til resultatopgørelsen.

På den ene side har han i 2015 præsteret en vækst i præmieindtægterne på 8,4 pct. i forhold til året før samtidig med, at omkostningsniveauet er faldet. Den del af Anders Hestbech stolt af. Men på den anden side er der stadig lang vej, hvis målene for 2017 skal nås.

»På den lange bane er vi ikke der, hvor vi skal være endnu, men på den korte bane er jeg ret godt tilfreds med den udvikling, vi har præsteret,« siger Anders Hestbech.

Det vigtige forsikringstekniske nøgletal combined ratio, der viser hvor stor en del af præmieindtægterne, et forsikringsselskab bruger på erstatninger og administration, fik Købstædernes Forsikring nedbragt fra 102,2 i 2014 til 98,9 i 2015.

Et udgangspunkt over 100 er skidt. Det betyder nemlig, at Købstædernes Forsikring i 2014 brugte flere penge på at udbetale erstatninger til kunderne og på administration, end selskabet fik ind i præmieindtægter. Målet for 2017 er for Købstædernes Forsikring en combined ratio på 95.

Derudover lyder 2017-målene på en gennemsnitlig årlig vækst i bruttopræmieindtægterne på 5 pct. og en omkostningsprocent på 20. I 2015 var omkostningsprocenten 22,6 pct.

Endelig har Anders Hestbech et mål om at have mere tilfredse kunder end konkurrenterne. Det blev indfriet med EPSI-målingen, der gav Købstædernes Forsikring en score på 79,7 mod et gennemsnit på 77,4 for branchen på en skala fra 0-100.

»Vi har lavet et callcenter, der ringer kunderne op en gang om året uden det mål at sælge noget. De vil bare høre, om kunderne er dækket rigtigt. Det har begrænset kundeafgangen pænt, og det har også været med til at drive væksten. Vi kan se på vores kundetilfredshedsundersøgelser, at kunderne gerne vil have, at vi kontakter dem,« siger Anders Hestbech.

Nøgletal for Købstædernes Forsikring

(mio. kr.) 2015 2014
Bruttopræmieindtægter 759,1 700,3
Omkostninger -171,7 -195,1
Forsikringsteknisk resultat 5,6 -11,5
Resultat før skat 53,4 15,6
Omkostningsprocent 22,6 pct. 27,9 pct.
Combined ratio 98,9 pct. 102,2 pct.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.