Erhverv

Tusindvis af tv-kunder har mistet DR1 og DR2

Tv-kunder har mistet DR1 og DR2 efter en kanalomlægning. YouSee lover nye antennekabler til de ramte.

Artiklens øverste billede
Hvis leverandøren hedder Yousse og bopælen "Københavnsområdet", så er der risiko for, at DR1 og DR2 ikke længere kan ses på fjernsynet.

Hvis du får dine tv-kanaler gennem YouSee og bor i Københavnsområdet, kan du have mistet DR1 og DR2 i forbindelse med en større kanalomlægning.

Tv-distributøren med de knap 1,1 millioner tv-kunder bekræfter, at flere kunder har mistet kanalerne.

- Vi kender til problemet og har fået henvendelser om det, siger Rasmus Avnskjold, presserådgiver for YouSee.

YouSee flytter hvert år deres kanaler rundt for at placere kanalerne på de frekvenser, der bedst udnytter frekvenspladsen i nettet og sikrer en stabil drift.

- Denne gang er DR1 og DR2 blevet lagt på en frekvens, som kan skabe problemer for folk i København, hvis man har et ældre antennekabel, siger Rasmus Avnskjold.

Kanalerne kan være forsvundet, hvis du har et antennekabel af ældre dato, eller hvis din hund for eksempel har gnavet hul i det isolerende gummi rundt om antennekablet.

Det kan nemlig betyde, at de signaler, der er i luften fra tv, mobilnetværk, taxaradioer og bussignaler med videre, trænger ind i dit antennekabel og forstyrrer de frekvenser, hvor YouSee har flyttet DR-kanalerne hen.

Det forklarer Robert Lindgaard, chefkonsulent i Energistyrelsen.

- For at undgå det problem, skal antennekablet være helt tæt og afskærmet fra de signaler, der er i luften. Ligesom hvis det var et vandrør, der ikke måtte lække. Det kan man kun sikre ved at have kabler og antennestik af ordentlig kvalitet, siger Robert Lindgaard.

I dette tilfælde med YouSee er det kun antennekablet, som går fra antennestikket til fjernsynet, der kan skabe problemet, og altså ikke de kabler, der ligger i væggene.

Hvis man har mistet kanaler i forbindelse med YouSee's kanalomlægning, er der ifølge Robert Lindgaard fra Energistyrelsen ikke andet at gøre end at tjekke, om ens antennekabel og antennestik er gode nok.

Alternativt kan man ringe til YouSee og få et nyt, oplyser Rasmus Avnskjold.

- De københavnske kunder, der har mistet DR1 og DR2 kan ringe til vores kundeservice og få tilsendt et nyt, gratis kabel, der er tilstrækkeligt isoleret, siger han.

YouSee vil ikke afhjælpe problemet ved at lægge DR1 og DR2 tilbage på andre frekvenser, der ikke skaber problemer, så længe det kun drejer sig om kunder i København.

- Hvis et større antal kunder oplevede problemet, ville vi lægge kanalerne på andre frekvenser. Men det er kun et problem i København, vurderer Rasmus Avnskjold.

Finans Briefing giver dig hver dag alle de mest interessante nyheder, eksklusivt udvalgt af vore redaktører og leveret til din indbakke. Tilmeld dig her og styrk overblikket.

/ritzau/FOKUS

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.