Erhverv

En shaman i Peru fik ung jyde på sporet af gylden forretning

Simon Salomonsson fra Ribe fik sin forretningside i den peruvianske jungle og har nu 60 ansatte under sig i eget firma. Men han har ikke glemt de jyske værdier.

Artiklens øverste billede
På få år er Simon Salomonsson gået fra at rejse rundt i Sydamerika til at lede 60 ansatte. Fotos: Pr/privat

»De gav mig helvedes mange prygl. Både på navnet, forretningsmodellen og salgs-delen. Heldigvis kom det tidligt.«

Sådan husker Simon Salomonsson sit første pitching-møde med den kendte serieiværksætter Martin Thorborg og en række andre rådgivere.

Han var lige kommet hjem fra Peru med en gylden marketingsidé, mente han, og i mangel af tid og bedre ideer havde det nye firma fået navnet "Simons Firma". Hverken navnet eller de andre planer han havde griflet ned var dog nok til at imponere i første omgang.

Men kritikken afskrækkede ikke Simon Salomonsson. Han fik tilpasset både navn og strategi, og i år er han med "SpotOn Marketing" ved at fordoble omsætningen for tredje år i streg til 50 mio. kr., og han har nu 60 ansatte under sig. I fjor var der 16.

For få år siden var Simon Salomonsson ellers ikke på vej mod hverken pitchingmøder eller direktørstilling. Efter en barndom, hvor han i 5. klasse solgte colaer fra grænsen videre til klassekammeraterne og som 12-årig handlede med aktier, var han flyttet fra Ribe til København for at gå på CBS.

Her var driftigheden ofte afløst af fester og lange rejser og udvekslingsophold lige indtil en dag, hvor han med to venner drog langt ind i den peruvianske jungle for at opstøve en shaman og undergå et ritual. De to venner oplevede ikke nogen effekt, men Simon Salomonsson havde »en vild oplevelse, hvor jeg fandt ud af, at nu skal jeg noget.«

Simon Salomonsson og en rejsekammerat i junglen med shamanen, der endte med at hjælpe hans forretningside ud i det åbne. Foto: Privat

Det noget var online-markedsføring, opdagede han.

Inspirationen kom fra hans egne forældre, der har drevet flere virksomheder uden at have øjnene åbne for onlinemarketing.

Første rigtige kunde blev hans egen tandlæge. Simon Salomonsson gav ham en salgstale, før boret næsten havde forladt munden - kort tid efter var tandlægens omsætning steget med 1 mio. kr. Og det var ret håndgribeligt, at det var SpotOns fortjeneste.

Modsat mange konkurrenter har Simon Salomonssons selskab nemlig software, der kan måle hvornår sidehenvisninger og kliks bliver konverteret til opkald og henvendelser - og dermed penge.

I regnskaberne skiller SpotOn sig også en smule ud fra de fleste andre start-ups. Selskabet har nemlig givet overskud næsten lige fra start af, og der er heller ikke skudt penge ind fra fremmede investorer.

»Det er noget af det, jeg som jyde går op i. Mange omkring os aktiverer en masse udgifter, men vi har ikke lånt en krone og er vokset organisk hele vejen. Vi kunne sikkert sparke rigtigt til med penge udefra, men lige nu går det hurtigt nok,« siger Simon Salomonsson, der er i gang med at udvide forretningen til USA.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.