Droneregler kan spænde ben for Google og Amazon
En ny bekendtgørelse fra den amerikanske luftfartsmyndighed gør pakkelevering med droner til en begrænset forretning.
Fremtiden er måske ikke helt så nær, som man går og forestiller sig.
For selvom op til flere virksomheder såsom Amazon og Google samt verdens største supermarked, Wal-Mart, i en periode har flirtet med tanken om at kunne bringe pakker ud til kunderne med droner, kan der være et stykke vej igen, før julegaver og madvarer flyves direkte hjem på græsplænen.
De amerikanske luftfartmyndigheder (FAA) har for nylig offentliggjort et nyt sæt regler for brug af kommercielle droner, som bl.a. foreskriver, at hver drone skal styres af en certificeret pilot, og at piloten skal have udsyn til dronen under hele flyvningen.
Det skriver den britiske avis The Guardian.
Bekendtgørelsen forbyder ikke pakkelevering med droner, men regelsættet er næppe, hvad virksomhederne havde drømt om.
Dronerne må bl.a. ikke flyve hen over personer, der ikke har noget med leveringen at gøre, og den maksimale vægt på dronen og dens bagage er 25 kg. Dertil kommer, at dronerne kun må flyve i dagslys og højest i 122 meters højde.
I bekendtgørelsen fra FAA fremgår det da også, at Google og Amazon har stillet sig tvivlende over for flere af de nye regler. Begge selskaber har allerede udviklet prototyper af droner med det formål at revolutionere pakkeleveringen og overflødiggøre brugen af almindelig post.
Den amerikanske regering siger imidlertid, at den mangler data om sikkerheden af flyvende droner, som flyver uden for pilotens synsfelt.
Reglerne giver dog mulighed for brug af droner til mange andre oplagte gøremål. FAA mener bl.a., at dronerne kan bruges til inspektion af afgrøder, luftfotos og redningsaktioner.
Amazon offentliggjorde i fjor en video af sin pakkedrone Prime Air. Man kan se prototypen i videoen herunder.