Forsikringsselskaber overvejer shitstormforsikringer
Tidligere på året lancerede Topdanmark som det første forsikringsselskab i Danmark en forsikring mod shitstorme. Nu overvejer andre forsikringsselskaber at følge trop.
To af Danmarks største forsikringsselskaber, Alm. Brand og Gjensidige Forsikring, overvejer at lancere forsikringer mod shitstorme til deres erhvervskunder.
Hvis det sker, vil de slutte sig til Topdanmark, der siden januar har udbudt en shitstormforsikring, der har til formål at hjælpe virksomheder med at beskytte deres omdømme på internettet.
Gjensidige Forsikring er i øjeblikket i gang med at undersøge sammensætningen af et eventuelt produkt, mens Alm. Brand i de kommende måneder »intensivt vil undersøge« efterspørgslen og muligheder for et shitstormsprodukt.
Ingen af de to forsikringsselskaber vil dog garantere, at der kommer et produkt.
Ifølge Ulrik Jørgensen, der er pressechef hos Deloitte, er der ikke umiddelbart stor efterspørgsel efter shitstormforsikringer, selvom mange virksomheder er nervøse, og shitstorme står højt på agendaen. Det siger han på baggrund af en vurdering foretaget af Deloittes forsikringseksperter.
»Forsikringsselskaber, som tilbyder shitstormforsikringer, gør det nok ikke for at tjene på det. Men det er et hot emne, og hos nogle er der også en reel risiko. I markedsføringssammenhæng viser man især erhvervskunderne, at man tager problemet seriøst. Man tager fat i kundernes behov, risici og forretning,« siger Ulrik Jørgensen og påpeger, at der formentlig vil komme flere lignende forsikringer.
Tilbage i september 2015 introducerede Topdanmark en såkaldt cyber-forsikring, og i januar i år kom shitstormforsikingen. Siden da har Topdanmark solgt knap 100 shitstormforsikringer, og man forventer ifølge Topdanmarks kommunikationschef Jens Langergaard, at der er »meget mere volumen« i forsikringen.
»Det er ikke en erstatningsforsikring, men en hjælpeforsikring. Har man et problem, har vi nogen, der kan hjælpe med digitale løsninger, søgemaskineoptimering og så videre,« siger Jens Langergaard med henvisning til forsikringen, der koster fra 845 kr. om året.
Målgruppen er ikke store virksomheder med egen presseafdeling og social media-gruppe, men derimod SMV’er som eksempelvis »den lokale kro i Frederikshavn«, som selskabets kommunikationschef forklarer det.
»Det er en slags digital vejhjælp til den almindelige varebil – ikke til lastbilerne«.