Erhverv

Danske kunder har fuld tillid til VW

Volkswagen havde rekordsalg i juni med næsten 3.000 biler og vinder markedsandele trods dieselsagen.

Artiklens øverste billede
Passat-modellen var i juni nummer syv på listen over de mest solgte bilmodeller. Bilkøberne har valgt at bruge afgiftsnedsættelsen til at vælge mere udstyr i bilerne. Foto: Volkswagen

De danske bilkøbere har ikke mistet tilliden til den tyske bilproducent Volkswagen, der ellers især i USA har været hårdt ramt på bilsalget som følge af dieselskandalen.

Men i Danmark opnåede VW-mærket i juni et rekordsalg på næsten 3.000 nye personbiler. Det er godt 1.000 biler mere end de nærmeste konkurrenter fra Frankrig - Renault og Peugeot.

Således har mærket fire bilmodeller blandt de 20 mest solgte - det er up!, Polo, Passat og Golf.

Up!-modellen har i flere år været Volkswagens storsælger i Danmark, men nu er den tæt fulgt af både Polo- og Passat-modellen.

»Det er selvfølgelig glædeligt. Først og fremmest er det et udtryk for, at vi har nogle gode produkter og et bredt modelprogram. Men det handler også om, at vores forhandlere har gjort et stort arbejde for at forklare dieselsagen over for kunderne. Samtidig arbejder hele organisationen hårdt, dedikeret og ydmygt på at genoprette tilliden,« lyder det fra Ulrik Drejsig, der er direktør for Volkswagen Danmark.

Volkswagen er nu i fuld gang med at opdatere de danske dieselbiler. Det benytter mærket også til at forklare bilejerne om sagen.

Ulrik Drejsig peger også på, at hele branchen har været hjulpet af den afgiftsnedsættelse, der blev gennemført i november 2015.

»Den har betyder, at køberne med det samme bilbudget har kunnet få mere udstyr for pengene. Det kan vi bl.a. se på et større valg af automatgear og panoramasoltag. Når det gælder Passat-modellen, bliver 40 pct. af bilerne solgt med det højeste udstyrsniveau,« siger Ulrik Drejsig.

Han fremhæver, at VW-mærket på trods af dieselsagen har vundet markedsandele i 2016. Mens markedet generelt har haft en fremgang på 11,4 pct, har VW haft en fremgang på 13,4 pct.

Volkswagen har tidligere haft en stærk position blandt firmakunderne med Passat-modellen, men nu satser mærket også mere på privatleasing.

»Privatkunderne leaser Polo og Golf, men firmaerne vælger Passat og Touran. Leasingmarkedet er i år vokset med 60 pct. sammenlignet med i fjor,« fortæller Ulrik Drejsig.

Han tror på, at der også fremover vil være fart på det danske bilmarked.

»Nu kommer vi med en ny udgave af up!, og den har vi naturligvis store forventninger til,« tilføjer Ulrik Drejsig.

Finans Briefing giver dig hver dag alle de mest interessante nyheder, eksklusivt udvalgt af vore redaktører og leveret til din indbakke. Tilmeld dig her og styrk overblikket.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.