Erhverv

Dieselsagen: VW på vej mod milliardforlig i Canada

Et forlig efter amerikansk forbillede kan koste den tyske bilkoncern op mod to mia. dollars.

Artiklens øverste billede
Volkswagens forlig i USA koster bilkoncernen 100 mia. kr. Nu sigter VW også mod et forlig i Canada. Foto: AP/ Erik Schelzig

Volkswagens-koncernens regning efter dieselskandalen fortsætter med at vokse.

Efter forliget i USA til cirka 100 mia. kr. kan nu komme yderligere en regning på op mod 2 mia. dollars - godt 13 mia. kr. - for et tilsvarende forlig med canadiske ejere af dieselbiler fra den tyske bilkoncern.

Tyske medier som Frankfurter Allgemeine og Manager Magazin fortæller, at VW-koncernen arbejder mod et forlig med cirka. 100.000 canadiere, som ejer en bil med 2,0 liters dieselmotor.

Volkswagen-koncernen har tidligere indgået et forlig med de amerikanske myndigheder og 480.000 amerikanske ejere af dieselbiler med 2,0 liters motorer. Desuden mangler man stadig en løsning for op mod 113.000 biler med 3,0 liters motorer i USA og Canada.

En talsmand for Volkswagen bekræfter over for de tyske medier, at der arbejdes på et forlig. Det sker med tilføjelsen, at der endnu ikke er truffet nogen beslutning.

Forliget med de amerikanske bilejere og myndigheder blev indgået i juni. Det omfatter bl.a., at bilkoncernen køber biler tilbage fra ejerne, yder økonomisk kompensation til bilejerne og indbetaler penge til fonde, som skal investere i teknologier, der kan gøre bilindustrien mere miljøvenlig. Det vil bl.a. være elbiler.

Et forlig i Canada vil med stor sandsynlighed indeholde nogle af de samme elementer for forliget i USA, fordi de canadiske grænseværdier for bilernes udledning minder meget om de amerikanske.

Med et nyt forlig i Canada og med et endnu uløst hængeparti angående bilerne med 3,0 liters motorer kan Volkswagens regning for dieselskandalen blive større end hidtil antaget.

Bilkoncernen har afsat godt 16 mia. euro til dækning af sagen. Godt 13 mia. euro går til forliget i USA, og yderligere knap 2 mia. euro skal måske betales i Canada.

Desuden er der også i Europa rejst krav mod bilkoncernen, der hidtil har afvist at betale kompensation til de europæiske bilejere. Det sker med henvisning til, at de får deres biler og motorer opdateret, så de lever op til alle krav.

Finans Briefing giver dig hver dag alle de mest interessante nyheder, eksklusivt udvalgt af vore redaktører og leveret til din indbakke. Tilmeld dig her og styrk overblikket.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.