Erhverv

Mercedes på vej med selvkørende bybusser

Den tyske bilproducent investerer 200 mio. euro i udviklingen.

Artiklens øverste billede
Den selvkørende bus fra Mercedes-Benz styres af et system, som producenten kalder City Pilot. Foto: Mercedes-Benz

Med hjælp af kameraer, radarer og netforbindelse til lyssignaler på vejen vil den tyske bilproducent Mercedes-Benz sende busser gennem byen med hastigheder op til 70 km/t. Vel at mærke uden at chaufføren behøver at have hænderne på rattet og en fod på speederen.

Busserne skal i første omgang tester på en særlig strækning i Holland - fra Schiphol-lufthavnen til Haarlem. Det fortæller Mercedes-Benz på sin hjemmeside.

Læs mere hos Mercedes-Benz

Det er bilproducentens lastbildivision, der står bag udviklingen af det, man kalder fremtidens bybus. Lastbilafdelingen har i flere år arbejdet med et autopilotssystem kaldet Highway Pilot, og det nye system til bybusser bygger oven på systemet fra lastbilerne - og har fået navnet City Pilot.

Bilproducenten vil over de næste fem år bruge 200 mio. euro på at videreudvikle systemet.

City Pilot styrer bussen ved hjælp af 10-12 kameraer, der scanner vejbaner og omgivelser, og radarer holder hele tiden øje med, hvad der sker både foran og bagved bussen. Hertil kommer et gps-system, der ifølge bilproducenter opererer med en præcision på få centimeter.

City Pilot kan genkende trafiklys og kommunikere med dem over nettet, og systemet bremser også bussen, hvis en fodgænger træder ud på vejbanen. Systemet sørger også for, at bussen standser ved stoppesteder.

I første omgang skal systemet testes i Holland med udgangspunkt fra Schiphol-lufthavnen og til byen Haarlem. Den 20 km lange teststrækning byder både på smalle veje, en tunnel og masser af stoppesteder. Kørslen skal ske ved almindelig bybus-fart.

Mercedes-Benz lover, at systemet vil forbedre trafiksikkerheden, fordi det aflaster chaufføren, en forudseende kørestil skal desuden sænke brændstofforbruget og gøre kørslen mere behagelig for passagererne.

I teorien skulle bussen kunne køre hele strækningen, uden at chaufføren selv behøver at bremse eller give gas. Chaufføren skal dog hele tiden være klar til at gribe ind og overtage styringen.

Finans Briefing giver dig hver dag alle de mest interessante nyheder, eksklusivt udvalgt af vore redaktører og leveret til din indbakke. Tilmeld dig her og styrk overblikket.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.