Volkswagen opgiver dieselsatsning i USA
Dieselskandalen er blevet for stor en udfordring, konstaterer VW-chefen for det amerikanske marked.
Dieselskandalen er blevet så stor en udfordring, at den tyske bilkoncern opgiver sin satsning på dieselbiler i USA.
Bilkoncernen har gennem flere år forsøgt at vinde markedsandele i USA med sin Clean Diesel-kampagne, men efter dieselsagen med snydesoftware i 11 mio. dieselbiler er Clean Diesel-sloganet ikke ligefrem en anbefaling.
Som følge af sagen har Volkswagen stoppet salget af dieselbiler, og det vil kun blive genoptaget i begrænset omfang.
Det fortæller den administrerende direktør for Volkswagen Group i USA, Canada og Mexico, Hinrich Woebcken, til Automotive News. Han overtog 1. april i år posten efter Michael Horn. Woebcken har en fortid hos BMW.
Volkswagen-koncernen havde før dieselsagen opnået en markedsledende position, når det gjaldt dieselmotorer i personbiler, og dieselbilerne vil også indgå i planerne for årene 2017-2019.
»Vi stopper ikke med at sælge dieselbiler. Vi vil fortsat sælge dem, hvor det giver mening, at diesel er en del af bilpakken. Men vi må se i øjnene, at vi ikke vil kunne opretholde så stor en andel af dieselbiler som hidtil,« fastslår Hinrich Woebcken.
Før dieselskandalen var Volkswagen kommet op på en dieselandel på over 20 pct. Dieselskandalen fik imidlertid bilproducenten til at indstille salget af dieselbiler, og man har endnu ikke bedt miljømyndigheden Environmental Protection Agency (EPA) om tilladelse til at genoptage salget.
»Skærpede miljøkrav fra 2019-2020 ville under alle omstændigheder have betydet, at vi skulle have fundet alternativer. Nu har dieselskandalen tvunget os til at gøre det endnu tidligere,« siger Hinrich Woebcken.
VW-koncernen har allerede meldt ud, at den fremover vil satse langt mere på bl.a. elbiler.
Bilkoncernen fik tirsdag nye udfordringer i USA, fordi tre stater - New York, Maryland og Massachusetts - har besluttet at sagsøge bilkoncernen for at have overtrådt staternes miljølovgivning.