• Opdateret 21/07/2016 kl. 15:34
Erhverv

Soltag får helt ny betydning i fremtidens Tesla - og du skal kunne tjene penge på den

Samtidig skal ny software kunne køre bilerne bedre end et menneske. Tesla satser også på el til tungere trafik.

Artiklens øverste billede
Elon Musk præsenterer Model X. Tesla-chefen ser for sig en fremtid med selvkørende biler, der tapper energi fra solen og giver ejerne mulighed for at tjene penge ved at dele bilen med andre. Foto: AP/ Marcio Jose Sanchez

Soltaget er fortid, fremtiden er solcelletag, der kan producere strøm til elbilernes batteri.

Samtidig skal der udvikles ny software, som vil være i stand til at køre bilerne bedre end et mennesker, og når du ikke selv bruger din bil, kan du med et tryk på en knap lade den indgå som en delebil, så du får mulighed for at tjene penge på den.

Det er nogle af visionerne hos den amerikanske elbilsproducent Tesla. Tesla-chefen Elon Musk præsenterer strategien på sin blog.

Læs mere om Elon Musk's visioner

Elon Musk lægger ikke skjul på, at Tesla-modellerne S og X er såkaldte premium-modeller, der især henvender sig til kunder, der har råd til at betale mere for en bil. Men med Tesla Model 3 skal elbilerne bringes ud til en større kreds. Nu skal det handle om masseproduktion.

Her vil udfordringen for Tesla være at skalere produktionen hurtigt nok op.

Samtidig er Elon Musk opmærksom på, at de fossile brændstoffer en dag kan slippe op. Derfor skal alternative energikilder tænkes ind i udviklingen af nye biler. Således kan solceller på taget kombineres med Teslas hjemmebatteri kaldet Powerwall til opladning af elbilernes batteri, og det kan standardiseres til brug i hele verden. Tesla vil samarbejde med solcelleproducenten SolarCity om disse mål.

Læs mere hos SolarCity

Der har også tidligere været ideer fremme om at integrere solceller i bilernes tag.

Ud over masseproducerede elbiler vil Tesla også arbejde med at udvikle elbilsteknologien til den tungere trafik med lastbiler og bybusser. Teknologien er endnu på udviklingsstadiet, mens Elon Musk forventer at kunne præsentere noget i løbet af 2017.

»Vores ambition er, at Tesla kan levere et væsentligt bidrag til at sænke udgifterne til godstransport og samtidig både øge sikkerheden og gøre det sjove at betjene teknologien,« skriver Elon Musk.

Han forestiller sig en fremtid med mindre busser, men med en bedre udnyttelse af pladsen ved at inddrage midtergange og ind- og udgangsarealer til siddepladser. Med fartpilotsystemerne kan busserne tilpasse hastigheden efter andre køretøjer og gøre kørslen mere behagelig.

Busserne skal også kunne køre passagererne helt til deres bestemmelsessted, mens faste stoppesteder vil være til de mennesker, der ikke råder over en smartphone.

Nogle ulykker med Teslas autopilotsystem har skabt debat om sikkerheden omkring de selvkørende biler. Men Elon Musk har også store ambitioner på sikkerhedens vegne.

Ambitionen er at udvikle software, der kan styre bilerne bedre end nogen chauffør. Men Elon Musk erkender også, at finpudsningen og kontrol af softwaren vil tage længere tid end udviklingen af kameraer, radarer og andre sensorer til autopilotsystemerne.

»Men selv når softwaren er udviklet til at kunne køre bilen bedre end den gennemsnitlige chauffør, vil der gå tid, før de selvkørende biler vil blive godkendt af de forskellige myndigheder,« erkender Elon Musk.

Han forventer, at det vil kræve erfaringer indhentet fra op mod 10 mia. kilometers kørsel at skaffe den nødvendige dokumentation, før myndighederne er klar til at godkende de selvkørende biler. På nuværende tidspunkt medvirker autopilotsystemer ifølge Tesla-chefen til 5 mio. kilometers kørsel om dagen.

Elon Musk understreger, at når Tesla allerede har taget autopilotsystemet i brug, skyldes det, at systemet - når det anvendes korrekt - er mere sikkert end en menneskelig chauffør.

Elon Musk ser også en fremtid, hvor Tesla-ejerne kan tjene penge på deres bil ved at melde den til Teslas delebiltjeneste, når de ikke selv har brug for at køre i den.

Når de selvkørende biler er blevet godkendt, kan bilen nemlig samle dig op på det ønskede sted og køre dig til dit bestemmelsessted. Undervej kan du sove eller arbejde.

»Med et tryk på smartphonen kan bilen meldes til Teslas delebiltjeneste, når man er på arbejde eller på ferie. På den måde kan bilen give en indtægt, som på markant vis vil kan nedsætte udgifterne til at have en bil,« fortæller Elon Musk.

Finans Briefing giver dig hver dag alle de mest interessante nyheder, eksklusivt udvalgt af vore redaktører og leveret til din indbakke. Tilmeld dig her og styrk overblikket.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.