Læserne holder med Ecco frem for Adidas i sko-strid
Det er ingen sag at kende forskel på sko fra Ecco og Adidas, mener et flertal af læserne, efter at det tyske firma har sagsøgt danskerne. Enkelte mener dog også, at Ecco har kvajet sig.
Går Adidas i for små sko, eller er det Ecco, der er galt på den?
Dette spørgsmål er blevet debatteret heftigt, efter at Finans mandag kunne fortælle, at den store tyske producent af sportstøj og -sko har lagt sag an mod det danske firma ved en amerikansk domstol.
Sent mandag eftermiddag havde flere end 4.000 læsere givet deres mening til kende i en afstemning med en tilsyneladende klar konklusion: Ecco har ret.
I hvert fald har mere end tre fjerdedele stemt i Eccos favør, mens mindre end en fjerdedel tager Adidas’ parti.
Adidas har sagsøgt Ecco, fordi det tyske firma mener, at flere af Eccos sko krænker det kendte Adidas-varemærke med tre parallelle striber. Ecco afviser, at det skulle være tilfældet.
Opfattelsen blandt læserne er ikke helt uvæsentlig, for i sager om krænkelser af varemærker kan det indgå, om der kan ske forveksling hos almindelige forbrugere.
Det har advokat og ekspert i varemærker Knud Wallberg tidligere forklaret til Finans. Det skete i anledning af, at den store kaffekæde Baresso havde sagsøgt den lille københavnerkaffebar Resso for at abe efter.
Ifølge læseren Claus Johnsen er der rig mulighed for forveksling af skoene fra Ecco og Adidas. På Twitter bliver han dog modsagt af en anden læser, Klaus Santandersen, som sagtens kan se forskel.
Adidas har siden 1952 lavet sko med tre parallelle lodrette striber, og virksomheden bruger store ressourcer på at forsøge at forhindre, at andre skoproducenter aber efter.
Ecco er således langt fra den første konkurrent, der må se sig stævnet af Adidas. Det er også sket for bl.a. Coop, H&M og Walmart.
Læseren Morten Olsen mener på Twitter, at Ecco med udformningen af skoene nærmest selv har bedt om slagsmålet.
Adidas har endnu ikke oplyst, hvor mange mio. kr., firmaet mener, Ecco skal betale i erstatning i sagen. I en anden sag, tilbage i 2008, blev Payless Shoesource ved en amerikansk domstol dømt til at betale 65 mio. dollars i erstatning til Adidas for at krænke varemærket. Der har også været andre lignende sager, som er endt med forlig eller frifindelse.
Det tyske firma med de tre lodrette striber solgte sidste år for 126 mia. kr. Ecco med hovedsæde i sønderjyske Bredebro omsatte for 9 mia. kr.