Erhverv

Adidas: Vi er nødt til at forsvare os

Design og patenter er afgørende for Adidas-brandet, lyder det i den første kommentar fra den tyske sportstøjkæmpe efter stævning af danske Ecco.

Artiklens øverste billede
Adidas lægger stor energi i at forsvare varemærket med de tre striber, siger kommunikationschef Katja Schreiber.

Det er nødvendigt at gå konkurrenterne på klingen, når de bevæger sig for tæt på det design og de ideer, Adidas baserer milliardforretningen på.

Sådan lyder det mandag aften over for Finans fra det tyske firma, der er verdens næststørste producent af sportstøj og –sko kun overgået af Nike.

Meldingen kommer, efter at Finans har fortalt, hvordan Adidas i USA har lagt sag an mod den danske konkurrent Ecco, som ifølge tyskerne har krænket det kendte varemærke med tre parallelle striber.

Adidas vil fortsat ikke kommentere den konkrete sag, men har en kort skriftlig kommentar.

»Vores innovation, design, patenter og ideer er det, der udgør vores brand. Derfor forsvarer vi med stor energi vores brand, hver gang vi føler, at vores rettigheder overtrædes,« lyder det fra kommunikationschef Katja Schreiber.

Virksomheden med hovedsæde i Herzogenaurach nær Nürnberg har 55.000 medarbejdere på verdensplan og solgte sidste år for 126 mia. kr.

Vi forsvarer med stor energi vores brand, hver gang vi føler, at vores rettigheder overtrædes

Kommunikationschef Katja Schreiber, Adidas

Adidas har siden 1952 solgt sko med tre parallelle lodrette striber, og skosignaturen er registreret som varemærke.

Som Finans har beskrevet, fører Adidas en ivrig kamp for at forsvare varemærket mod det, virksomheden opfatter som krænkelser. Danske Ecco, som nu står for skud, er således langt fra den første konkurrent, der er blevet stævnet af Adidas.

I 2005 lagde Adidas eksempelvis sag an mod den amerikanske detailhandelsgigant Walmart, og i 2008 var det H&M, der stod for skud. Sidste år lagde Adidas sag an mod konkurrenter Skechers. Gennem årene har Adidas også sagsøgt Abercrombie & Fitch, Marc Jacobs og Athletic Propulsion Labs (APL).

I 2008 blev amerikanske Payless Shoesource ved en amerikansk domstol dømt til at betale 65 mio. dollar i erstatning til Adidas for at krænke varemærket. Andre sager er endt med forlig eller frifindelse.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.