Erhverv

Legetøjsgiganter gør allerede klar til jul

Lego har allerede juleprodukterne på udstilling i gangene, lyder det.

Artiklens øverste billede
Lego haler ind på verdens største legetøjsproducent målt på omsætning, amerikanske Mattel.

Der er stadig knap fem måneder til jul, men alligevel er der høj aktivitet hos legetøjsproducenterne og legetøjsforhandlerne, der skyer sommervarmen og har fokus fast rettet mod den vigtige julehandel.

Den danske legetøjsgigant Lego har ifølge Bloomberg News allerede juleprodukterne på udstilling i gangene, og hos amerikanske Mattel, der producerer den ikoniske Barbie-dukke, er stemningen løftet, efter at selskabet har leveret et bedre end ventet salg i andet kvartal - primært drevet af salget af dukken.

Inden for legetøjssektoren stopper julesæsonen aldrig, men den uofficielle start er ifølge Bloomberg News september året forinden. Det er rigtig nok 16 måneder forinden, og det er tidspunktet, da selskabernes chefer mødes på Fall Toy Preview-messen i Dallas i USA, der bliver drevet af den amerikanske legetøjssammenslutning.

Sammenslutningens talskvinde, Adrienne Appell, fremhæver, at messen giver købere og producenter en god chance for virkelig at arbejde sammen. På messen har legetøjsproducenterne mulighed for at lave ændringer baseret på feedback fra køberne, inden ordrerne bliver placeret. Det sker tæt ved halvandet år, inden legetøjet havner under juletræet eller i sokken.

Producenterne skal også bekymre sig om designet og produktionen, hvor Legos Friends-kollektion, der er henvendt til piger, tog fire år at researche, teste og designe. Der kommer dog også potentielt helt nye produkter, der kan få en pludselig opblomstring i den 135 mia. kr. store legetøjssektor. Sidste jul fik en hidtil ukendt robotproducent, Sphero, stor succes med BB-8, der er en elsket robot fra den seneste Star Wars-film.

Mattel er fortsat verdens største legetøjsproducent målt på omsætning, idet Barbie-producenten sidste år nåede et salg på 5,7 mia. dollars, hvilket dog var et fald på 5 pct. i forhold til året forinden. Lego haler dog hastigt ind på Mattel, idet det danske selskab sidste år fik en salgsvækst på 25 pct. til 35,8 mia. kr. svarende til 5,2 mia. dollars.

Aktiefokus

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.