Opel ændrer på omstridt motorstyring
Og Volkswagen kan nu kalde flere dieselbiler på værksted til en opdatering af softwaren.
Den tyske bilproducent Opel vil ændre på en omstridt motorstyring til nogle af sine dieselbiler.
Det sker efter kritik af, at softwaren under visse forhold droslede ned for rensningen af bl.a. kvælstofilter (NOx).
Opel har i flere omgange været udsat for kritik af, at nogle af dieselmotorerne under almindelig brug forurenede langt mere, end det fremgik af bilernes typegodkendelser.
Kritikken er både blevet fremført af de tyske medier ARD Monitor og Der Spiegel, der har haft en it-ekspert til at se nærmere på Opels software, og den tyske miljøorganisation Deutsche Umwelthilfe, der selv har testet bl.a. Opel Zafira.
Opel har hver gang tilbagevist kritikken ved at understrege, at man ikke har benyttet sig af snydesoftware, og at it-eksperten ikke har forstået, hvordan den komplekse software fungerer.
Alligevel vil Opel nu ændre på softwaren, fordi det tyske trafikministerium har truet med, at den nye Opel Zafira ikke vil kunne blive typegodkendt med den hidtidige software.
En talsmand fra Opel giver over for Automobilwoche udtryk for, at Opel allerede i december i fjor meldte ud, at man vil arbejde på at nedbringe udslippet fra dieselmotorerne yderligere.
»Det gælder også for den nye Zafira-model, der kommer i september,« siger talsmanden.
På grund af ferie har det ikke været muligt at få en kommentar fra Opel i Danmark.
I Danmark følger bilistorganisationen FDM situationen tæt - sammen med de øvrige europæiske bilistklubber.
»Opel har erkendt, at der for visse motorer har været en fejl i softwaren, så NOx-rensningen har slået fra. Men vi har endnu ikke modtaget informationer om den seneste ændring, der bl.a. vedrører den nye Zafira-model. Men det vil være et af punkterne på dagsordenen, når klubberne i september holder møde i Bruxelles,« forklarer Lone Otto, der er chef for FDM's tekniske afdeling.
I Tyskland har Volkswagen i øvrigt fået lov til at kalde yderligere 800.000 dieselbiler på værksted til en opdatering af softwaren. Dermed har den tyske typegodkendelsesmyndighed, Kraftfahrt-Bundesamt, nu sagt god for 4,6 mio. biler. Dieselskandalen omfatter 11 mio. biler.
Blandt de nye modeller, som kan kaldes på værksted er Passat i både sedan og stationcar-modeller, Touran og Golf GTD. Godkendelserne omfatter også nogle Audi- og Skoda-modeller.