Flere VW-chefer under mistanke
Anklagemyndighed udvider undersøgelse af VW-chefers rolle i dieselskandalen.
Mens Volkswagen-koncernen afventer, at den amerikanske dommer Charles Breyer tager stilling til, om det indgåede forlig i USA kan godkendes, har den tyske bilkoncern fået flere problemer på hjemmebane.
Her har anklagemyndigheden i Braunschweig nemlig besluttet at udvide efterforskningen i forbindelse med dieselskandalen til nu at omfatte 21 VW-chefer på forskellige niveauer. Det bekræfter chefanklager Klaus Ziehe over for det tyske Handelsblatt.
Udvidelsen af efterforskningen er sket efter nye razziaer målrettet mod ingeniører og chefer. Razziaerne har betydet, at kredsen af mistænkte er udvidet fra 17 til 21 personer.
Den del af anklagemyndighedens undersøgelser drejer sig specifikt om manipulation med udledningen af kvælstofilter (NOx).
Dermed efterforskes nu i fem retninger mod i alt 30 personer med tilknytning til bilkoncernen. Udover sagen om snydesoftware handler det også om, hvorvidt koncernen skal idømmes bøder og eventuelt have inddraget fortjeneste på salget af de manipulerede dieselbiler.
Desuden undersøger anklagemyndigheden om den tidligere koncerndirektør, Martin Winterkorn, og VW-mærkechef Herbert Diess har tilbageholdt oplysninger for børsen. Den efterforskning er sat i gang på anmodning fra det tyske børstilsyn.
Efterfølgende har børstilsynet bedt om, at undersøgelsen udvides til at omfatte hele bestyrelsen.
En gren af efterforskningen retter sig mod en juridisk medarbejder, der nu er sendt på orlov. Juristen er mistænkt for både selv at have forsøgt at slette spor efter sagen og også for at have forsøgt at overtale andre medarbejdere til at gøre det samme. Sagen handler om forsvundne dokumenter og forsøg på at slette computerdata.
Endelig undersøger anklagemyndigheden, om den tyske stat er blevet snydt for afgifter. Volkswagens snyd med miljøtallene kan have betydet, at bilejerne er sluppet billigere i grønne afgifter. Dermed er staten gået glip af indtægter. Det er for længe siden meldt ud, at bilisterne ikke har noget at frygte i den forbindelse. Men for VW-koncernen kan der måske komme en efterregning.