Mærsk og kollegerne har succes med rateløft
Maersk Line og de andre store containerrederier har for anden måned i træk haft held til at gennemføre prisstigninger over for kunderne på fragtrater på de store handelsruter.
I denne uge steg prisen på at flytte en tyvefodscontainer (teu) fra Shanghai til Nordeuropa med næsten 60 pct. til 1125 dollar, viser tal fra SCFI-indekset fra Shanghai Shipping Exchange ifølge JOC.com.
Flere rederier, herunder Maersk Line, der er branchens største, havde varslet, at priserne på ruten skulle stige 1. august. Det danske rederi satte den nye pris til 1250 dollar per teu, og det samme gjorde franske CMA CGM, mens tyske Hapag-Lloyd sigtede efter 1150 dollar per teu.
Omkring 1. juli fik rederierne også succes med en rateforhøjelse til 1206 dollar per teu på ruten. Den er blevet slidt ned i de mellemliggende uger, men i mindre grad end tidligere. Det otte ugers gennemsnit for raten ligger på sit højeste punkt siden første kvartal af 2015.
Rederierne er i øvrigt netop gået i gang med en ny praksis, hvor de siger, hvad raterne skal stige til, i stedet for kun at varsle hvor meget de skulle stige med.
Det kom i stand, efter at EU-Kommissionen undersøgte de største spillere i containerbranchen for potentielt konkurrenceforvrængende aktiviteter.
Det samlede SCFI-indeks gik denne uge frem med 18,6 pct. til 745,20. Rateindekset dækker over spotpriserne for fragt af containere fra Shanghai til en stribe destinationer verden over.
Ritzau Finans