Bilsalget mistede lidt af farten
Men der er stadig kurs mod rekord, med et salg, der ligger næsten 10 pct. højere end i fjor.
Salget af nye personbiler kunne i juli ikke helt holde farten fra juni. Men efter årets første syv måneder er der alligevel lagt op til endnu et år med rekordsalg. Fremgangen i forhold til 2015 er foreløbig på 9,6 pct. Det er således i år solgt 132.579 nye personbiler.
Det viser nye tal fra De Danske Bilimportører, der har opgjort julisalget til 15.726 nye personbiler. Det er 3,1 pct. mindre end det tilsvarende salg i juli 2015.
»Selv om salget er lidt mindre end for et år siden, ser vi meget optimistisk på året som helhed. Det tegner til endnu en rekord, og det understreger, at der i Danmark har været et opsparet transportbehov. Samtidig er markedet præget af mange tilbud, så det er blevet nemmere at anskaffe en ny bil,« forklarer Gunni Mikkelsen, der er adm. direktør for De Danske Bilimportører.
Importørerne kan glæde sig over, at afgiftslettelsen fra november - da registreringsafgiften for de større biler blev sat ned fra 180 til 150 pct. -har været til gavn for salget af de større og dyrere biler.
»Det har betydet, at danskerne får lidt mere bil for pengene,« konstaterer Gunni Mikkelsen.
Det kan især ses i SUV-klassen, der er den bilklasse, der i år er gået mest frem. Salget af godt 15.000 SUV'er udgør godt 11 pct. af det samlede salg. For et år siden var andelen kun 7 pct.
Mikrobilerne og de små biler har tabt andele.
»Men de udgør stadig næsten halvdelen af det samlede salg. Det er markant højere end i vores nabolande,« siger Gunni Mikkelsen.
Hos Danske Bank forklarer cheføkonom Las Olsen, at den lave rente har gjort det nemmere for de danske familier at anskaffe en ny bil.
»Der er sket en stor stigning i antallet af familier, der råder over to biler. Det understreger, at omkostningen ved at have en ekstra bil holdende i indkørslen er blevet væsentligt lavere,« siger Las Olsen.
Faldet kan umiddelbart tolkes som et dårligt tegn for privatforbruget i juli, men den konklusion vil Las Olsen endnu ikke drage.
»Bilsalget var ekstremt højt i juni. Derfor skal man være forsigtig med at bruge bilsalget som en indikator for privatforbruget,« forklarer Las Olsen.