Erhverv

Sådan kan prishug på Storebæltsbroen udløse gevinst på 16 mia. kr.

Greens Konjunkturundersøgelse for andet kvartal viser, at 51 pct. af danske virksomheders topchefer mener, at prisen for lastbiler til at krydse Storebæltsbroen er for høj.

Dansk Industri og Fynsk Erhverv peger på, at de høje takster svækker virksomhedernes vækstmuligheder.

Det skriver Børsen.

- Hvis man fastholder takster, der ligger ud over, hvad der er nødvendigt for at nedbringe gælden, så er det i virkeligheden en skat på mobilitet. Og vi ønsker ikke en skat på mobilitet, for det svækker virksomhedernes vækstmuligheder, lyder det fra Michael Svane, der er branchedirektør i DI, over for avisen.

Sidste år bestilte Fynsk Erhverv en Grontmij-analyse, der konkluderer, at et prisfald i storebæltstaksterne på 25 pct. frem mod 2030 vil betyde en gevinst på 16 mia. kr. til det danske samfund.

Fynsk Erhverv har taget initiativ til at nedsætte en storebæltskomité i sensommeren, der vil bestå af erhvervs- og organisationsfolk fra hele landet.

- Det er ubetinget en national komité. Vores rapport viser, at effekterne af en takstnedsættelse når ud til hele landet, udtaler direktør Jytte Rein fra Fynsk Erhverv til Børsen.

Komitéen vil arbejde for at nedsætte taksterne over Storebælt og for at forhindre politikere i at bruge indtægterne til andre formål end at vedligeholde broen og at afdrage broens gæld, der lyder på godt 20 mia. kr.

DI, der anerkender, at gælden til Storebæltsforbindelsen skal betales af brugerne, er også imod, at indtægterne bruges til andre formål. Hidtil er ni mia. kr. trukket ud af Storebælts økonomi til andre anliggender.

Ritzau Finans

/ritzau/FINANS

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.