Erhverv

Køb et par bukser og få tilbud på en støvsuger

Ny lov vil sende flere reklamemails i din indbakke.

Artiklens øverste billede
Hidtil har butikker kun måttet sende tilbud på samme vare, som du allerede har købt. Men det vil regeringen lave om på med et nyt lovforslag. Foto: Stine Bidstrup

Regeringen vil gøre det nemmere for firmaer at sende e-mailreklamer til danskernes indbakker. Det skriver Information fredag.

Har man for eksempel købt et par bukser i et stormagasin, vil butikken fremover kunne sende tilbud på alt fra parfume til støvsugere. Det fremgår af regeringens forslag til en ny markedsføringslov.

Forbrugerrådet Tænk er stærkt utilfredse.

- Det får den negative effekt, at forbrugerne vil modtage flere kommercielle e-mails, som de ikke ønsker. Man slækker på den gældende forbrugersikkerhed, siger Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, til Information

Så længe butikker oplyser om det, kan de allerede i dag sende kunderne reklamer for produkter, som minder om de varer, kunderne tidligere har købt.

En bilforhandler kan for eksempel sende tidligere kunder reklamer for nye biler, men ikke for børnesæder eller vinterdæk. Men det bliver muligt, hvis den nye lov bliver vedtaget.

- Hvis jeg har købt en smart­phone i Elgiganten, hvorfor skulle jeg så være særligt interesseret i netop deres tilbud om alle mulige andre elektronikprodukter, spørger Vagn Jelsøe.

Som det gælder i dag, behøver forbrugerne ikke sige aktivt ja til reklamerne for at modtage dem - det er tilstrækkeligt, at de har udleveret deres e-mailadresse og ikke har takket nej til at modtage reklamer.

Dansk Industri er glade for det nye lovudkast, som kan give forbrugerne mere relevante reklamer, mener chefkonsulent Lars Hammer-Jespersen.

- Hvis du køber en bil i dag, må virksomheden gerne sende markedsføring til dig om nye biler. Men det er måske ikke lige det, du har brug for, når du netop har købt en bil. Så er det måske mere relevant med tilbud på vinterdæk eller andet tilbehør, siger han til Information.

- Man skal huske på, at det kun handler om den situation, hvor kunden har foretaget et køb, og at kunden i den forbindelse har givet den erhvervsdrivende sin mailadresse uden at frabede sig markedsføring.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.