Er Googles bilprogram på vej ud på et sidespor?
Google X har på det seneste været ramt af en række opsigelser, og nu er chefen for den selvkørende bil-division også smuttet.
Direktøren for Googles selvkørende bilprogram, Chris Urmson, har fredag sagt sin stilling op, netop som programmet går ind i den kritiske overgang fra testfase til kommercielt produkt.
Det skriver Wall Street Journal.
Og selvom Urmson ikke officielt gav nogen forklaring på sin pludselige tilbagetræden, forlyder det fra New York Times, at direktøren var utilfreds med projektets retning, efter Google sidste år hyrede den tidligere koncernchef for Hyundai America, John Krafcik.
En forklaring Urmson selv har anfægtet, og som Google ikke har ønsket at kommentere.
Urmsons afgang er dog blot den seneste i en række opsigelser af top-ingeniører, der har ramt Google X - som projektet bag de selvkørende biler hedder.
Således har en række andre ingeniører og chefer i Googles projekt X forladt skuden i år, herunder bl.a. eksperter i at give de selvkørende biler syn, Dave Ferguson og Jiajun Zhu, samt Google-veteranen Anthony Levandowski, der var en af nøglepersonerne bag hele projektet, og som forlod sin stilling med en flok at andre teknikere for at starte sit eget projekt med selvkørende lastbiler op.
Google X har den seneste tid været under stigende pres for at bevise, at der faktisk er et økonomisk lys for enden af den tunnel, det selvkørende bil-program har gravet sig ned i.
Google har således været pioner på scenen for selvkørende biler, men med de mange milliarder, it-giganten har skudt i forskning og udvikling, er der selvsagt et ønske om, at Google X bliver en fremtidig guldmine.
Urmson har været med i det selvkørende bil-projektet siden start og var chef for projektet siden 2013.