Facebook vil tvinge folk til at se reklamer
Facebook vil bruge ny teknologi til at skjule annoncer, så de slipper igennem de reklameblokkere, som brugerne har på deres computer.
Facebook vil begynde at vise reklamer for alle de brugere, der logger ind via deres computer - også dem, der bruger en såkaldt ad-blocker, der ellers filtrerer reklamerne fra.
Den voksende brug af ad-blockere er en hovedpine for mange online medier og tjenester, fordi det eliminerer muligheden for at tjene penge på annoncer.
Facebook, der tjener sine penge på annoncer, meddelte tirsdag, at tjenesten vil ændre den måde, hvorpå annoncer bliver hentet ind på siderne, for at gøre det sværere for ad-blocker-programmerne at opdage og altså filtrere reklamerne fra.
»Dette er ikke et spørgsmål om at få mere annonceplads (at sælge, red.): Det er ikke en mulighed for Facebook set fra det perspektiv,« udtalte Andrew Bosworth, Facebooks vicedirektør for annonceudvikling til Wall Street Journal, »Vi gør det mere for princippets skyld. Vi vil være med til at tage teten på den her debat.«
Facebook vil ikke oplyse, hvor stor en del af brugerne, der har hentet annoncefiltre. 84 pct. af tjenestens annonceomsætning kommer fra mobile platforme, hvor ad-blockere er mindre udbredte end på computere.
Men brugen af ad-blockere er de seneste år vokset markant. Ifølge en rapport fra Deloitte har over en halv million danskere installeret et reklamefilter.
Tilhængerne mener, at medierne selv er ude om det, fordi de mange netreklamer sløver netsiderne og irriterer.
Ifølge Andrew Bosworth har Facebook dog i forvejen investeret markant i at sikre, at reklamerne på sitet ikke opleves som irriterende.