Osuma kaster sig ud i modtræk: Vil lokke kunder med færre varer
Osuma skærer 6.000 varer af udvalget i et nyt, lokalt e-supermarked.
Vil et mindre udvalg af varer få dig til at handle flere dagligvarer på nettet?
Det vil de færreste kunder nok svare ja til. Ikke desto mindre er det et koncept, som en af de virksomheder, der beskæftiger sig med dagligvarehandel på nettet, lige nu prøver af.
Osuma.dk, som blev etableret i 2007, har i al diskretion søsat det nye e-supermarked Davli.dk, som indtil nu kun leverer varer lokalt i Aarhus-området, men som på sigt kan bredes ud til flere områder.
Mens moderskibet Osuma tilbyder 7.000 varer, kan man vælge mellem 1.000 varer på Davlis netbutik. En anden væsentlig forskel er fragtprisen. På Davli får man gratis fragt ved køb for over 300 kr., mens man skal handle for 1.200 kr. på Osuma for at få fri levering.
Formålet er at prøve nye distributionsformer, priser, sortimenter og kundesegmenter af, forklarer Carsten Milek Pahlke, direktør i Osuma. Priserne på varerne er ikke billigere, men sortimentet er indskrænket for at skabe et mere simpelt og overskueligt koncept.
»Det er et modtræk i forhold til, hvad andre i branchen gør. Her er det ikke formålet, at man skal kunne vælge mellem syv forskellige slags olivenolie, men bare de mest gængse produkter, som man hyppigst står og skal bruge,« siger han.
Modtrækket skyldes ifølge Carsten Milek Pahlke ikke, at det har været svært for branchen at tjene penge på dagligvarehandel på nettet. Osuma kom ud af 2015 med et underskud på 1,2 mio. kr., men har haft sorte tal på bundlinjen de første tre måneder af 2016.
Det er dog heller ikke Osumas egne kunder, der har efterspurgt en indkøbsmulighed med et mindre udvalg.
»Vi lister os lidt frem for at blive klogere, for vi prøver hele tiden at blive bedre. Hvis du spørger folk, om de vil have det brede sortiment, vil de fleste nok sige, at de vil have så mange varer som muligt. Her har vi i stedet kigget nærmere på kundernes adfærd og går ud med et produkt, som hænger sammen med den adfærd, vi ser,« siger Carsten Milek Pahlke.
Foreløbig er Davli en meget seriøs test, siger han. Om siden på sigt skal levere til andre områder end Aarhus og forsætte med at eksistere sideløbende med Osuma, er endnu ikke afgjort.