Erhverv

JP/Politikens Hus gennemfører stor sparerunde

Spareplan skal fjerne fem pct. af koncernens omkostninger og skabe råderum til at finansiere dagbladenes digitale transformation.

Artiklens øverste billede
JP/Politikens Hus er ikke i krise, men skal vise rettidig omhu ved at spare fem procent af omkostningerne, siger adm. direktør Stig Kirk Ørskov. Foto: Mik Eskestad

JP/Politikens Hus gennemfører inden udgangen af august en spareplan, der samlet kommer til at omfatte et betydeligt tocifret antal afskedigelser på koncernens tre hovedforretninger, Jyllands-Posten, Politiken og Ekstra Bladet.

Baggrunden for besparelserne er, at koncernens omsætning hidtil i 2016 ikke har levet op til det forventede niveau, og at resultatet derfor har været dårligere end i samme periode af 2015. Den primære årsag er et fortsat fald på markedet for printannoncer, der ikke har kunnet opvejes i tilstrækkeligt omfang af en stigende abonnements- og annonceomsætning på koncernens digitale medier.

Jyllands-Postens ansvarshavende chefredaktør, Jørn Mikkelsen, konstaterer, at besparelserne skal sikre, at Jyllands-Posten fortsat har den nødvendige økonomiske manøvredygtighed til både at udgive en kvalitetsavis og videreudvikle virksomhedens voksende digitale medier, herunder JP Premium, Finans og Watch Medier:

»Vi skal have en bedre balance mellem vores omsætning, som er under pres, og vore omkostninger, og så skal vi have skaffet os et økonomisk råderum, så vi kan fastholde vores meget ambitiøse, digitale investeringsprogram,« siger han. Jyllands-Posten agter at spare ca. 30 mio. kr. og nedlægge omtrent det samme antal stillinger på tværs af redaktionelle og kommercielle afdelinger. Samtidig forventer dagbladet Politiken at nedlægge mere end 40 stillinger og sænker omkostningerne med 25 mio. kr.

Blandt koncernens medier har Jyllands-Posten og Politiken været hårdest ramt af dagbladenes dalende annoncemarked i første halvdel af 2016, men også Ekstra Bladets indtjening er kommet under pres. Medarbejderne på de tre dagblade blev torsdag orienteret om spareplanerne.

Adm. direktør Stig Kirk Ørskov, JP/Politikens Hus, siger til MediaWatch, at koncernen alt i alt kommer til at reducere sine omkostninger med ca. 5 pct. i år.

»Vi er ikke en virksomhed i krise, men en koncern, der har skruet noget op for de digitale investeringer de senere år, og som tager bestik af, at den digitale transformation er accelereret i år, hvilket har presset printforretningen mere end forventet,« siger han.

JP/Politikens Hus’ nettooverskud faldt i 2015 med 39 pct. i forhold til året før til 104 mio. kr.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.