Erhverv

Vagthund løfter pegefingeren over for kendisser, der laver skjult reklame på Instagram

Over 40 kendte har fået et advarselsbrev fra de britiske konkurrence- og forbrugermyndigheder.

Artiklens øverste billede
De britiske konkurrencemyndigheder er ude efter kendisser, der laver skjult reklame for varemærker.

Over 40 kendisser har fået en advarsel fra de britiske konkurrencemyndigheder, efter de har reklameret for film, spil, takeaway og apps på deres profiler på sociale medier - uden at gøre deres følgere opmærksom på, at det var betalt reklame. 

Det skriver Financial Times.

Myndighederne har iværksat en kampagne, der skal gøre op med skjult reklame på digitale medier som Instagram, Facebook og på blogs, hvor kendte mennesker kan have hundredtusindvis - hvis ikke millioner - følgere.

Et emne, som den danske forbrugerombudsmand også har haft stigende fokus på de seneste år, hvor virksomhederne har fået øjnene op for denne måde at nå især unge forbrugere på. 

De britiske myndigheder er bekymrede over firmaet Social Chain, der koordinerer kampagner for sociale medier-personligheder, der blev betalt for at reklamere for produkter på Twitter, Instagram og Youtube.

Kendisserne skrev opdateringer og jokede om produkterne - uden at gøre opmærksom på, at de blev betalt for det. I alt har kampagnerne nået over 4 mio. følgere, vurderer de britiske myndigheder, der har sendt breve til 15 unavngivne virksomheder og 43 anonyme personer.

Myndighederne har understreget, at i et mediebillede, hvor kommercielt og privat indhold vikles sammen og ligner hinanden til forveksling, er det ekstremt vigtigt, at "brugerne er i stand til at skelne mellem reelle, objektive holdninger og betalte annoncer."

Herhjemme har Forbrugerombudsmanden udgivet materiale med gode råd til bloggere og andre brugere af sociale medier, der vil holde sig på den rigtige side af markedsføringsloven.

I januar politianmeldte den danske vagthund koncernen Unilever og mediebureauet MemeCPh for at bryde markedsføringsloven med skjult reklame på Instagram. Virksomhederne havde betalt den danske sangerinde Szhirley for at reklamere for tandpastaen Pepsodent på sin Instagram med billeder tilføjet hashtagget #Pepsodent. 

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.