Mercedes kan overhale Audi og BMW
Siden 2005 har BMW været det bedst sælgende mærke i luksusklassen. Sådan bliver det nok ikke ved med at være.
De tre tyske bilproducenter Mercedes, Audi og BMW kæmper en indædt kamp om at blive året mest sælgende luksusbil på verdensplan i 2016.
Det er en trone, som BMW har siddet solidt på siden 2005.
Mercedes-Benz havde en salgsvækst i juli, der var næsten dobbelt så høj som ærkerivalen BMW og dermed overtog Mercedes føringen, hvor 30.000 biler nu skiller de to selskaber i kampen om at være den mest sælgende i deres klasse i år.
Leveringer fra Mercedes er steget hele 12 pct. til en samlet levering på 1,17 mio. biler i de første syv måneder sammenlignet med en vækst på 5,6 pct. fra BMW.
Tredjepladsen bliver indtaget af Audi der med en salgsvækst på 5,2 pct. har leveret 1,1 mio. biler i årets første syv måneder.
Mercedes markante fremskridt kommer, efter at selskabet har øget sit udbud af SUV´er som deres GLC crossover og introduceret den nye version af dens E-klasse Sedan, hvor BMW ikke kommer til at opdatere sin konkurrent, 5-serien, før næste år. Derudover har BMW's topklasse, 7-serien, haft problemer med at konkurrere med Mercedes S-klassen, skriver Bloomberg News.
»Det ser ud til at være uundgåeligt, at BMW mister sit forspring i år,« udtaler Stuart Pearson, der er analytiker for Exane BNP Paribas til Bloomberg News.
»BMW er på et svagere sted i deres produktcyklus,« fortsætter Pearson.
Udover salget er rentabiliteten også yderst vigtig for selskabernes indtjening, og her har bilproducenterne lovet ikke at give efter for fristelsen til at bruge rabatter for at opnå leveringsmål.
I andet kvartal havde Merdeces-producenten Daimler en resultatgrad på 10 pct. justeret for særlige poster imens BMW's margin var 9,5 pct. Audi havde en resultatgrad på 8,4 pct. i samme tidsperiode.
Aktiefokus