Microsoft køber e-gaming virksomhed af 18-årig
Den kun 18-årige amerikaner Matt Salsamendi kom i Microsofts søgelys på en iværksættermesse i maj.
Microsoft har købt sig ind på det eksplosivt voksende marked for e-gaming med opkøbet af opstartsvirksomheden Beam - en interaktiv livestreaming platform for folk, der spiller computerspil og eller bare ser andre spille.
Beam, der i dag har 24 ansatte, blev lanceret af blot 18-årige Matt Salsamendi i Seattle for kun otte måneder siden, skriver CNN.
Opkøbet er en del af Microsofts strategi for Xbox Live, en social gaming-platform, der er et knopskud for forretningen omkring Microsofts spillekonsol Xbox. Det skal sikre Microsoft en andel af det hastigt voksende marked for e-sports, der vurderes at nå knap 2 mia. dollars i 2018.
Prisen og de nærmere omstændigheder omkring handlen er ikke offentlige, men Microsoft udtaler, at Beam er interessant, fordi den mikser »det at spille med det at se« og vil gøre Xbox »mere social og sjov«
Beam giver seerne muligheder for at deltage, bl.a. ved at kommentere eller interagere med spillerne, eller ved direkte at blande sig i spillet: Give spillerne gode råd, give dem nye våben eller lignende.
Platformen har allerede 100.000 medlemmer.
Matt Salsamendi påkaldte sig opmærksomhed, da han præsenterede Beam på tech-iværksættermessen TechCrunch Disrupt's Startup Battlefield i maj i år. (Du kan se videoen af hans præsentation her).
Salsamendi og hans medstifter vandt 50.000 dollar i en startup-konkurrence og er også kommet under vingerne på tech-investor Peter Thiels organisation Thiel Fellows, der giver unge iværkstættere 100.000 dollars over to år mod at de dropper ud af college for at dyrke deres virksomhed.