Erhverv

To ud af tre danskere går glip af erstatning fra flyselskaber

Der er mange penge at hente som passager, hvis en flyafgang bliver mere end tre timer forsinket. Men kun en ud af tre danskere griber den mulighed.

Artiklens øverste billede
Hvis opholdet i lufthavnen bliver forlænget med mere end tre timer, eller man slet ikke kan komme med sit fly, er der normalt en erstatning i sigte. Men kun knap hver tredje dansker sørger for at få pengene udbetalt. Foto: Bo Svane.

En udbetaling på tusindvis af kroner ville normalt få det tilbudsglade danske folkefærd op af stolen. Men når det gælder retten til en erstatning, når et fly bliver forsinket, er det småt med interessen for at få flyselskaberne til at punge ud.

Det viser en undersøgelse blandt tusind danskere, som analysefirmaet TNS Sifo har udført, på vegne af selskabet Gate 28, som arbejder med den slags klager.

Blot 31 pct. af danskerne har efter en forsinkelse bedt om erstatning – der kan løbe op i 4500 kr. pr. passager, hvis både forsinkelsen og flyveturen var lang nok. Forklaringen blandt dem, som ikke tog affære, fordeler sig cirka ligeligt mellem, at det virkede for besværligt, og at de slet ikke vidste, at det var en mulighed.

Siden 2004 har et EU-direktiv ellers gjort det klart, at passagerer har krav på erstatning fra flyselskabet, hvis man ankommer mere end tre timer senere end planlagt til sin destination eller slet ikke når frem. Men ifølge undersøgelsen kniber det også med information fra flyselskaberne selv. I hvert svarer næsten seks ud af ti, at de ikke modtog hverken mundtlig eller skriftlig besked om, at de havde ret til en kompensation, efter at have været udsat for en forsinket flyafgang.

Kompensationen svinger mellem 1875 kr. og 4500 kr., afhængigt af hvor langt, man har rejst. Kommer man slet ikke med flyet, fordi det er overbooket, er der også penge at hente. Men ifølge Forbrugerrådet Tænk spiller det også ind, hvad man har betalt for sin billet. Det er normalt svært at få en større erstatning, end man har betalt for billetten.

Bliver flyet mellem to og fire timer forsinket, har man som passager krav på at få dækket rimelige udgifter til mad og drikke. Til gengæld slipper flyselskaberne for at betale de mange typer erstatning, hvis forsinkelserne skyldes forhold, de ikke selv er herre over - for eksempel en storm, der holder et fly på jorden.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.