Erhverv

»En frygtindgydende hvervekampagne«: Kendt dansk juicekæde vækker opsigt

En patosfyldt reklamevideo, hvor juicekæden Joe and The Juice forsøger at hverve nye medarbejdere, bliver latterliggjort på sociale medier, men den virker tilsyneladende på de unge.

Artiklens øverste billede
I stedet for at afholde jobsamtaler inviterer Joe & The Juice deres ansøgere til casting. Arkivfoto: Jens Dresling. Arkivfoto: Jens Dresling

»Det her ikke bare et job. Det er en kultur. Et broderskab.«

Sådan lyder det i en rekrutteringsvideo, som den danske juicekæde Joe & The Juice sendte på gaden i sidste uge.

I videoen møder man en ung tatoveret mand, som man finder ud af arbejder på Joe and The Juice, og filmen fremstår som en reklame for at få unge mennesker til at søge et job i en af juicekædens efterhånden talrige juicebarer verden over.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Den 1 minut og 36 sekunder lange video har vakt opsigt. Bl.a. har det udenlandske medie Business Insider skrevet artiklen "Denne berygtede danske juicekæde ansætter kun "hunks" (flotte fyre red.) og er ved at erobre verden."

I artiklen omtales det, hvordan den danske juicekæde ekspanderer eksplosivt, samtidig med at videoer af kædens berygtede personalefester spredes hastigt på de sociale medier.

Derudover kan man læse om juicekædens nye rekrutteringsvideo, som er blevet latterliggjort af flere. For eksempel har en redaktør på mediet Vice skrevet en kommentar, hvor han kommer med flere ironiske stikpiller til videoen.

Under overskriften "Vi bliver nødt til at tale om Joe & The Juices frygtindgydende hvervekampagne" skriver redaktøren, at det er med en »seriøs bekymring,« at han omtaler denne sag, fordi han ikke ønsker at give de »danske juice-radikalister« vind i sejlene.

I kommentaren kan man læse, at redaktøren mener, at Joe & the Juice har lavet en »propagandavideo,« og til slut kommer følgende udsagn:

»Hvad andet kan man lægge i det slet skjulte budskab, end at juicekulten simpelthen opfordrer sine medlemmer til at smide personlighed, fri vilje og kritisk tankegang op i en kæmpestor blender, der spytter ufarlige, letomsættelige kulhydrater ud i den anden ende?«

Brugerne på de sociale medier har også bemærket videoen, og mange morer sig over den. »Dette er det dummeste, jeg har set,« lyder det f.eks. fra en bruger på Twitter, mens en bruger af videotjenesten Vimeo på engelsk skriver »Åh gud, den er så dårlig, at den næsten er god hahahahhaa :DDDDD.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Folks ironiske stikpiller ser imidlertid ud til at prelle af på flere af de unge, som juicekæden gerne vil have fat i. I hvert fald kunne Metroxpress fredag dokumentere, hvordan en masse unge stod i kø for at komme til casting på et job ved Joe & The Juice. Juicekæden har nemlig droppet de traditionelle jobsamtaler og giver i stedet de håbefulde unge frugt og en blender i hånden med det samme.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Og det er tilsyneladende ikke kun danske unge, der gerne vil blende juice. Således viser en video, der blev uploadet på Vimeo i sidste uge, hvordan en lignende casting på en juicebar i New York skabte kø.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Joe and The Juice.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.