Tv tættere på »et mareridt« under OL
Er OL i tv ved at udvikle sig til en disciplin kun for oldboys?
OL er slut og tilbage står tv-producenterne med en udfordring. For fans, der vil se sport i tv, bliver ældre og ældre.
Andelen af seere i alderen 18 til 49 år er blevet reduceret med 17 pct. under OL i Rio i forhold til OL i London for fire år siden, skriver Bloomberg.
I juni udtalte koncernchef Steve Burke fra tv-stationen NBC Universal, at det ville være »et mareridt«, hvis man en dag ville opleve, at seertallet i den aldersgruppe faldt med 20 pct. Hvis dette blev en realitet, ville det skyldes, at de unge er blevet fanget i en Facebook- og Snapchat-boble, vurderede han dengang. Med de seneste måling af seertallene og deres alder, må Burke konstatere, at det påståede mareridt rykker tættere og tættere på.
NBC’s moderkoncern Comcast har betalt 12 mia. dollar for de amerikanske eksklusiv-rettigheder for OL frem til 2032. Andre store tv-kanaler har satset på amerikansk fodbold-, baseball- og basketball-rettigheder.
Ifølge NBC er en af forklaringerne på det lavere antal seere, at unge i stigende grad benytter sig af online-tilbuddene.
Yderligere har NBC kunnet tage 50 pct. mere for internet-annonceringerne end tv-annonceringerne per bruger, fordi brugerne her er yngre.
NBC’s Lazarus hæfter sig ved, at de yngre i højere grad selv vil bestemme, og derfor gælder det om, at NBC tilpasser sig med nye tilbud.
Men alt er tilsyneladende ikke sort for tv-sport. Den amerikanske sportsbegivenhed The Super Bowl slog i februar rekord med 112 mio. seer, og blev dermed verdens tredje mest fulgte sportsbegivenhed.
Ifølge sportsanalytiker Brandon Ross fra researchhuset BTIG Research har sportsbegivenheder i mindre og mindre grad fat i de unge, som hellere vil bruge tiden på videospil, e-games og Snapchat.
Aktiefokus