Erhverv

Dansk modekvinde erobrer den norske tøjindustri

Med designere og shows under navnet Oslo Runway tager en dansk arrangør kampen op med modeugen i København om at være førende i Skandinavien.

Artiklens øverste billede
Ditte Kristensen arbejder for en lang række danske modehuse i Norge og står også bag Oslo Runway, som finder sted i denne uge. PR-foto

Med en eksport på 2,3 mia. kr. i fjor er de norske forbrugere en af de største målgrupper for danske tøjproducenter. På samme tid er en dansk modekvinde faktisk i færd med at sætte fart i den norske tøjbranche, så landets egne designere også får et større marked.

31-årige Ditte Kristensen, som er uddannet designteknolog fra KEA i København, står nemlig bag modebegivenheden Oslo Runway, der finder sted i denne uge. Her viser designere deres kreationer frem i en lang række shows for både indkøbere og modepresse fra ind- samt udland. Målet er skabe en arena der sikrer ny forretning for norske modemærker og senere også udenlandske.

»Vi har en ambition om at blive den mest eftertragtede modescene i Skandinavien. Og den drøm er ikke umulig at nå,« mener Ditte Kristensen.

Hun har boet seks år i den norske hovedstad og er udover at være initiativtager til Oslo Runway også partner i et pr-firma. Her arbejder hun og kollegerne faktisk også bl.a. for en lang række danske tøj-/modehuse, som gerne vil markere sig i Norge og Oslo.

I fjor var den samlede danske eksport af tøj på 26,5 mia. kr., og Norge er det tredjestørste marked. I modsætning til en række andre markeder dykkede den danske afsætning til de norske kunder dog med 6 pct. i fjor. Årsagen er en faldende kurs på norske kroner og dermed en konsekvens af især lave oliepriser.

»Danske tøjproducenter har altid stået stærkt i Norge, hvor hele modebranchen her halter efter. Den danske eksport til markedet her vil dog fortsat være stor. Missionen med Oslo Runway er at professionalisere også den norske branche. Skandinavisk design er i fokus mange steder i verden, og derfor skal de norske producenter også længere ud i verden,« mener Ditte Kristensen.

Målet med den halvårlige modebegivenheden Oslo Runway, der rummer en lang række shows for fagfolk, er også at der kan komme danske og andre udenlandske designere med.

»Der har tidligere været en norsk modeuge, men den blev lukket ned, og i en periode har der kun været fokus på en salgsmesse her, hvor også danske firmaer er med. Med med tredje version af Oslo Runway er vi klar til at vise Stockholm og København, at Oslo kan være med, når det handler om mode i Skandinavia,« siger Ditte Kristensen. Ud over at være uddannet designteknolog har hun også tidligere bl.a. arrangeret modeshows i København.

Oslo Runway vil markere sig over for modeugen i Danmark, som bl.a. rummer Designers Nest-showet, hvor unge designere fra hele Skandinavien viser sig frem. Foto: Casper Holmenlund Christensen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.