JP/Politikens Hus er i mål med sin spareplan
Mediekoncernen nedlægger godt 80 stillinger i stor sparerunde.
De tre hovedmedier i JP/Politikens Hus, Jyllands-Posten, Politiken og Ekstra Bladet, har nu gennemført de omfattende spareplaner, som blev varslet i begyndelsen af august.
Konklusionen er, at de tre medier tilsammen nedlægger godt 80 stillinger i såvel redaktionelle som kommercielle afdelinger, omlægger arbejdsgange og gennemfører yderligere besparelser, således at de samlede omkostninger i koncernen falder med knap 80 mio. kr. på årsbasis.
På Jyllands-Posten, som har nedlagt 27 stillinger og i alt sparer 30 mio. kr. på øvelsen, siger ansvarshavende chefredaktør Jørn Mikkelsen:
»Vi har indfriet de sparemål, vi satte os, og som er nødvendige i den nuværende situation. Vi forsvarer dermed ikke mindst vores meget ambitiøse digitale investeringsprogram. Det er altid smerteligt at sige farvel til dygtige medarbejdere, men nu gælder det om at se fremad og forløse Jyllands-Postens store potentiale.«
Politiken og Ekstra Bladet er ligeledes kommet i mål med spareopgaven, der lød på at nedbringe omkostningerne med hhv. 25 mio. kr. og 22 mio. kr. på de to medier.
Sparerunden i JP/Politikens Hus skyldes primært, at markedet for printannoncer har udviklet sig dårligere end forventet i første halvdel af 2016. Stigende indtægter fra abonnementssalg af koncernens medier har ikke været tilstrækkeligt til at kompensere for de manglende annonceindtægter.