Tulip bløder - ny topchef er netop udpeget
Tulip har tabt store ordrer i Storbritannien og produktiviteten halter på selskabets fabrikker. En ny topchef er nu udpeget.
Danish Crowns store britiske datterselskab, Tulip Ltd. er i alvorlige økonomiske vanskeligheder og kommer ud af regnskabsåret med et tab.
Sammenlignet med det foregående regnskabsår er der tale om »en tilbagegang på 350 – 400 mio. kr.« oplyser Danish Crown i en pressemeddelelse.
Ifølge Finans' oplysninger indebærer dette tilbageslag, at Tulip i indeværende regnskabsår, som slutter 30. september, har kurs mod et mindre underskud.
Danish Crowns topchef Jais Valeur har tidligere i år advaret om, at produktiviteten i Tulip haltede alvorligt, og i marts medførte problemerne, at den daværende Tulip-chef Flemming Enevoldsen måtte forlade selskabet.
Danish Crown har netop meddelt, at selskabet har ansat Steve Francis som ny adm. direktør for Tulip Ltd. I den forbindelse fremhæver slagterikoncernen, at Tulip er udfordret af »hård konkurrence på detailmarkedet, stigende råvarepriser, tab af vigtige kontrakter og interne udfordringer med produktivitet og prissætning«.
Steve Francis har tidligere haft ledende stillinger i blandt andet den hollandske slagterikoncern Vion Food Group, og det fremhæves, at han har erfaring i »reorganisering og genopretning af produktionsvirksomheder,« hvilket antyder omfanget af problemerne hos Tulip.
Udviklingen i Tulips forretning i Storbritannien har afgørende betydning for Danish Crowns samlede økonomi og dermed for indtjeningen hos de flere tusinde danske svineproducenter, der er andelshavere i selskabet. Tulip Ltd. omsætter i alt for næsten 12 mia. kr. i Storbritannien, hvor selskabet har 5.900 medarbejdere fordelt på 15 fabrikker.
Allerede i april fortalte Danish Crowns topchef i et interview med Finans om de alvorlige problemer i Tulip Ltd.
»Storbritannien er det værste eksempel på et marked, hvor vi har tabt terræn og konkurrencekraft,« lød det fra Jais Valeur. Han påpegede, at konkurrencen i branchen var skærpet voldsomt, og tilføjede, at Tulip i»ikke har været helt skarp på at holde omkostningerne nede. Det koster meget hurtigt markedsandele i en situation, hvor konkurrencen øges, og prisen bliver mere afgørende,« pointerede Jais Valeur.