Erhverv

Lokalpatriotisme får Københavns trafik til at bryde sammen

Artiklens øverste billede
Kommunerne i Hovedstadsområdet overholder ikke den såkaldte fingerplan, og det skaber mere trafik end nødvendigt. Foto: Mik Eskestad

Borgmestre, der konkurrerer om at få nye virksomheder og skatteborgere til deres kommuner, er den primære årsag til, at København sander stadigt mere til i biltrafik. Det fastslår et panel af eksperter inden for transport og trafik, som Ingeniøren har sammensat.

Kommunerne i hovedstaden har nemlig tilladt og tillader stadig erhvervsbyggeri og boliger langt fra stationerne, hvorfor tog og bus for mange ikke er realistiske alternativer til bilen. Det er stik imod intentionerne i den såkaldte fingerplan, som har guidet byudviklingen i hovedstadsområdet siden 1947.

Konsekvenserne er, at trafikken sander til, og klimabelastningen vokser langt mere end nødvendigt.

En kortlægning fra Erhvervsstyrelsen viste for tre år siden, at under halvdelen af erhvervsbyggeriet i hovedstaden blev opført tæt på en station. I omegnskommunerne var det under en tredjedel. Der findes ikke nyere opgørelser, men ifølge eksperterne er det ikke blevet bedre.

»Kommunerne har ikke overholdt Fingerplanen, men tillader byggeri i det åbne land og tæt på motorveje, hvor det er næsten umuligt at betjene med kollektiv transport. Det er helt grotesk,,« siger Otto Anker Nielsen, professor og leder af Transport DTU.

Fingerplanen skulle sikre, at nye bygninger kun får lov til at skyde op tæt på de toglinjer, der som fingre strækker sig ud fra København. Områderne mellem fingrene – kaldet grønne kiler – kunne dermed friholdes for byggeri og give borgerne let adgang til naturen.

Men som eksempler på, at planen ikke holdes, nævner ekspertpanelet bl.a. høreapparatproducenten Widex’ nye danske hovedkontor uden for Allerød med fem kilometer til nærmeste station, og Novo Nordisks kommende insulinfyldefabrik, der skal give job til 450 medarbejdere, i udkanten af Hillerød.

»Lokale politikere har aldrig afvist en stor virksomhed,« konstaterer professor emeritus i geografi Christian Wichmann Matthiessen fra Københavns Universitet.

»Den ideelle by har en høj tæthed. København fylder langt mere, end den burde – regionens 1,8 mio. indbyggere optager lige så meget plads som Hamborg, der har 4 mio. indbyggere,« fremhæver han.

Ifølge eksperterne bør hovedstaden favorisere de eksisterende erhvervsområder, hvor masser af bygninger står tomme. Ifølge erhvervslejemåldatabasen Oline var der i juli således knap 1,8 mio. kvadratmeter ledige erhvervslokaler i Region Hovedstaden. Men det er dyrere at renovere eller rive ned end at starte forfra på bare marker. Derfor fraviger kommunerne principperne, som skulle sikre København mod trafikalt kaos, i kampen om arbejdspladser.

Ifølge eksperterne har hovedstadens planlægning spillet fallit:

»Folk fra udlandet ryster på hovedet. Vi har en Region H, der ikke dækker hele hovedstaden, og som ikke udfører egentlig regionsplanlægning,« siger Morten Elle.

Eksperterne efterlyser derfor i Ingeniøren en myndighed, f.eks. et hovedstadsråd, til at fastlægge, hvordan Danmarks eneste storby skal udvikle sig.

Kilde: Ingeniøren

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.