Navnestrid koster modegigant et trecifret millionbeløb
Den britiske tøjkæmpe Asos har indvilget i at udbetale over 20 mio. pund til sine rivaler.
Et langvarigt tovtrækkeri om krænkelse af varemærker mellem den britiske modehjemmeside Asos, den schweiziske cykeltøjsproducent Assos og den tyske herretøjsforhandler Ansons er endelig afsluttet.
Det skriver Financial Times.
Efter adskillige retsmøder har Asos indvilget i at indgå et forlig. Det indebærer, at den britiske virksomhed skal betale svimlende 20,2 mio. pund - svarende til ca. 178 mio. kr. - til sine konkurrenter som en endelig, global løsning på alle tvister mellem de tre selskaber, lød det fredag fra Asos.
»Vi er glade for at have lagt denne retssag bag os. At indgå i dette forlig på dette tidspunkt er den rigtige kommercielle afgørelse for vores forretning,« siger administrerende direktør hos Asos, Nick Beighton.
Sagen, som begyndte i Tyskland, har stået på i seks år. Forliget betyder ikke kun dårligt nyt for Asos. Nu har virksomheden nemlig konkurrenternes velsignelse til at markedsføre sin egen linje med sportstøj. Cykeltøj med Asos' mærke kommer man dog til at kigge langt efter.
De 20,2 mio. pund vil komme til at fremstå som en ekstraordinær post i Asos' helårsresultat. Selvom beløbet er stort, bliver det formentlig blot en ridse i overfladen i Asos' kommende regnskab.
Den britiske onlinebutik, der har den danske Bestseller-ejer, Anders Holch Povlsen, som storaktionær, har nydt godt af den faldende kurs på pundet.
I juli afslørede Asos i en pressemeddelelse, at virksomheden i de fire måneder frem til den 30. juni havde omsat for 4,5 mia. kr. Det svarer til over 1 mia. kr. om måneden og 1 mio. kr. i timen. Heraf kom de 2,6 mia. kr. fra lande uden for Storbritannien.
På det tidspunkt nåede Asos en markedsværdi på 33 mia. kr.