Henrik har ramt en guldåre: Sælger hunde-grej for næsten en mia. kr.
Den danske iværksætter Henrik Werdelin fik verdens måske bedste idé - til hunde. Snart er den blevet til en milliardforretning.
Det begyndte med en simpel idé om at sende en kasse med godbidder og hundelegetøj ud til amerikanske hundeejere en gang om måneden.
Hvad den danske iværksætter Henrik Werdelin og hans to medstiftere ikke vidste, var, at de fem år senere havde slået hul på et marked, der er større end babyindustrien – og som vokser dobbelt så hurtigt.
Deres hundevirksomhed Bark & Co. har erobret USA med rekordfart og regner med at nå en omsætning på over 800 mio. kr. i år.
»Vi ser os selv som Disney for hunde. Vi vil lave produkter og services, der gør hunde og deres ejere gladere sammen. Og vi har allerede bevist, at tager man hundeejere seriøst, kan det gøres til en kæmpe forretning,« siger Henrik Werdelin, der er kreativ chef i Bark & Co.
Henrik Werdelin er uddannet journalist, bosat i New York og har en fortid som bl.a. radioproducer på BBC og produktudviklingschef hos MTV.
I 2011 slog han sig sammen med amerikanerne Matt Meeker og Carly Strife og stiftede hundevirksomheden Bark & Co. Deres første produkt var et pakkekoncept, BarkBox, hvor kunder hver måned får tilsendt en kasse med godbidder og legetøj. Den del af forretningen har i dag hundredtusindvis af abonnenter.
»Vi laver et nyt tema hver måned og står selv bag de fleste af de produkter, som er i boksen. Og vi har 125 forskellige typer bokse. Dermed kan vi gøre dem personlige og målrette dem til den enkelte hund og dens ejer,« siger Henrik Werdelin.
Et hurtigt kig på de sociale medier afslører hundredvis af amerikanske hundeejere, der deler videoer og billeder af deres hunde, som åbner månedens BarkBox. Ifølge Henrik Werdelin når Bark & Co. ud til 35 mio. mennesker om måneden på de sociale medier.
Alene i USA er der 56 mio. husstande med hund. Med 1,8 hund pr. husstand giver det cirka 100 mio. hunde i alt.
Hundeindustrien er langt større, end mange tror. Vi er kun nået ud til én procent af de amerikanske hundeejere, og allerede omsætter vi for 800 mio. kr.
Kasserne med mundgodt og legetøj er dog ikke længere det eneste, som den 40-årige Henrik Werdelin og hans to medstiftere sælger. I deres hundeimperium har de bl.a. opbygget et mediehus, Barkpost, som laver både magasiner, videoer og tv-programmer.
»Vi samarbejder også med en del hoteller rundt omkring i USA. Idéen er, at man, når man tjekker ind, kan krydse af, at man gerne vil have noget ekstra til sin hund. Så leverer vi f.eks. godbidder, tæpper og en hundeseng. Vores ambition er at lave et lignende samarbejde med flyselskaber, så det bliver muligt at have sin hund med i kabinen – frem for i et bur i lastrummet,« siger Henrik Werdelin.
Den sidste del af planen lyder måske en smule skør, erkender han. Men hvis der er noget, Henrik Werdelin har lært, er det, at man ikke skal undervurdere glade hundeejere.
»Hundeindustrien er langt større, end mange tror. Vi er kun nået ud til én procent af de amerikanske hundeejere, og allerede omsætter vi for 800 mio. kr. Det siger noget om det uforløste potentiale, som virksomheden gemmer på,« siger han.
Bark & Co. beskæftiger over 200 ansatte. For nyligt fik virksomheden en investering på over 400 mio. kr. fra en række kapitalfonde.