Sådan bruger vi nettet i arbejdstiden
I gennemsnit bruger danske medarbejdere 20 minutter af arbejdsdagen på internettet.
Danskerne er i stigende grad på internettet, også mens de er på arbejde. Ifølge nye tal fra Deloitte bruger den gennemsnitlige medarbejder over 20 minutter om dagen på private gøremål foran skærmen. Det svarer til næsten en hel arbejdsdag hver eneste måned eller to fulde arbejdsuger pr. år.
»I dag fylder internettet en meget stor del af vores arbejdsliv. Det gælder ikke bare online-systemer og e-mails til arbejdsmæssig brug. Også vores private gøremål sniger sig i stigende grad ind på jobbet,« siger HR-chef i Deloitte Heidi Persson.
I gennemsnit bruger danske medarbejdere 20 minutter og 45 sekunder på private ærinder og underholdning på nettet hver dag. Tallene dækker dog over store forskelle. Nogle medarbejdere har slet ikke adgang til internettet, mens andre er storforbrugere af underholdning bag skærmen.
»20 minutter er et ret stort tidsforbrug, hvis det finder sted hver eneste dag. Ser man på den samlede arbejdsstyrke, svarer det til, at internettet sluger over 200 mio. arbejdstimer hvert eneste år,« siger Heidi Persson.
Selv om internettet er en tidsrøver, ser Heidi Persson ikke nødvendigvis nogen problemer i, at medarbejderne bruger nettet til private gøremål i arbejdstiden:
»Til syvende og sidst handler det jo om, hvad man udretter på jobbet og hvilke resultater, man skaber. Om man så arbejder koncentreret hele dagen eller har brug for mange små pauser, bør i høj grad være op til den enkelte. Dog bør man selv kunne sætte en øvre grænse for sit internetforbrug, ligesom man også bør overveje, hvilke signaler man sender til sine kolleger.«
De mest populære aktiviteter på nettet er private e-mails og nyhedssider. Herefter følger sociale medier, rejseplanlægning, shopping og jobannoncer samt videoer og online spil.
Finans Redaktionen