Erhverv

Ikke alt skal være gratis: Spotify overvejer at begrænse gratis streaming

Spotify forsøger at lande ny aftale med musikselskaberne.

Artiklens øverste billede
Det skal være slut med at give gratis-lyttere fri adgang til alt: Spotify forsøger at forhandle ny aftale, hvor helt nye albums kan forbeholdes abonnenter. Foto: Peter Klint

Fremover kan det være slut med gratis adgang til al musik på Spotify. Streamingtjenesten overvejer nemlig at begrænse ikke-abonnenters adgang til musik i en ny ordning, hvor nogle nye albums i en periode efter udgivelsen forbeholdes betalende abonnenter. 

Streamingtjenesten forhandler lige nu om rettigheder med en række store pladeselskaber, og her håber Spotify på at lande en ny aftale, hvor tjenesten betaler mindre royalties til pladeselskaberne mod at nogle nye albums forbeholdes betalende Spotify-kunder i et stykke tid.

Det skriver Financial Times, der har talt med kilder »tæt på forhandlingerne«.

Indtil videre har gratister og abonnenter haft adgang til den samme musik, men de ca. 100 millioner ikke-betalende lyttere skal lytte til reklamer mellem numrene og har ikke adgang til de helt samme funktioner.

En eventuel ny ordning vil altså gøre det gratis produkt lidt mindre attraktivt, da en del af repertoiret forbeholdes de 30 millioner betalende kunder.

Nye langvarige rettighedsaftaler med pladeselskaberne skal forbedre økonomien i selskabet, der forventes at barsle med en børsnotering, skriver Financial Times.

Spotify vokser hurtigt, men har alligevel slidt med konstante underskud. Sidste år tabte tjenesten 1,3 mia. kr. - selvom omsætningen steg til 14,5 mia. kr. 

Musiklicenserne til de ca. 30  mio. sange, der ligger på tjenesten, er selskabets store udgiftspost, der udgør ca. 70 pct. af omsætningen.

Det er dog mindre end konkurrenten Apple Music betaler, og det kan derfor blive vanskeligt for Spotify at forhandle prisen ned. Selskabet har dog den fordel, at en række pladeselskaber har aktieposter i selskabet og derfor har en interesse i, at Spotify klarer sig og ikke overlader hele markedet til hurtigtvoksende Apple Music. 

Spotify har ikke ønsket at kommentere sagen over for Financial Times.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.