Erhverv

Nye dieselbiler sviner stadig alt for meget

Tysk undersøgelse viser, at selv dieselbiler, der opfylder den nyeste norm, udleder op til ni gange for meget NOx.

Artiklens øverste billede
Deutsche Umwelthilfe har i perioden maj-september testet 36 nye dieselbiler under reelle kørselsforhold. Kun tre kunne holde sig inden for grænseværdierne. Foto: Deutsche Umwelthilfe

Det er fortsat helt galt med NOx-udledningen fra selv nye dieselbiler, der opfylder den nyeste euro 6 norm. En ny tysk undersøgelse viser, at af 36 testede dieselmodeller overskred de 33 grænseværdien for udledning af kvælstofilter - NOx - under reelle kørselsforhold.

De værste forurenere overskred grænseværdierne med mere end 9 gange.

Det er den tyske miljøorganisation Deutsche Umwelthilfe (DUH), der har testet 36 dieselbiler og 3 benzinbiler under reelle kørselsforhold i månederne maj-september. Dermed er undersøgelserne gennemført under sommertemperaturer, og miljøorganisationen frygter, at testresultaterne bliver endnu værre, når man nu også begynder at teste bilerne i vinterhalvåret.

Læs mere om testen hos Deutsche Umwelthilfe

Den tyske miljøorganisation har gentagne gange testet dieselbiler, siden den såkaldte dieselskandale med Volkswagen-koncernen i hovedrollen brød ud for et år siden. Og DUH har påvist, at det langt fra kun er Volkswagen, der har problemer.

I den nyeste undersøgelse er det således modeller som Ford Mondeo 2.0 Duratorq TDCi, Nissan Qashqai 1.6 dCi og Renault Scenic 1.6 dCi, der klarer sig dårligst.  Også Opel-modeller hører til blandt de biler, der forurener mest under almindelig kørsel.

Ifølge DUH kunne kun tre dieselmodeller holde sig inden for grænseværdierne - Audi Q3, Mercedes E220 og varevognen VW Transporter.

Som sammenligningsgrundlag har DUH også testet tre benzinbiler - 2 Toyota Prius og 1 Opel Mokka, og NOx-udledningen fra dem var markant lavere end udledningen fra dieselbilerne.

»Selv ved sommertemperaturer forpester nye dieselbiler efter euro 6-normen luften i vores byer med op til 70 gange så meget som moderne benzin- og hybridbiler. Men der mangler politisk vilje til at tvinge bilproducenterne til gøre dieselbilerne mere miljøvenlige,« lyder den hårde dom fra Jürgen Resch, der er forretningsfører hos Deutsche Umwelthilfe.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.