Erhverv

Grænsekontrol giver erhvervslivet få gener

Den midlertidige grænsekontrol har langtfra givet danske virksomheder de problemer, der blev advaret om, bortset fra at togpendlere til Sverige fortsat har markant længere rejsetid,

Artiklens øverste billede
Myndighedernes håndtering af grænsekontrollen har betydet minimale gener for erhvervslivet, lyder det. Foto: Mathias Svold

Skal den midlertidige grænsekontrol forlænges med et halvt år, eller skal den ligefrem gøres permanent? Mens regeringen arbejder på det første, kræver Dansk Folkeparti det sidste i de svære forhandlinger om finansloven for 2017 og om 2025-helhedsplanen. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Den midlertidige kontrol blev indført den 4. januar som en reaktion på de store flygtningestrømme i Europa, hvoraf mange havde Sverige som endemål.

Et ofte fremsat argument mod grænsekontrol har været, at den både generer erhvervslivet, ikke mindst transporterhvervet, og at den bliver meget dyr for samfundet.

Den midlertidige grænsekontrol er dog blevet håndteret så smidigt af myndighederne, at det indtil nu ikke har givet erhvervslivet de store udfordringer. Det fastslår branchedirektør for transportområdet i Dansk Industri Michael Svane.

»Nøglen til, at vi ikke har oplevet de helt store gener, er den måde, grænsekontrollen er blevet administreret på. Bortset fra kontrollen af togrejsende mellem København og Malmø har det været stikprøver, men dem har vi jo også haft, før vi fik den midlertidige grænsekontrol,« siger Michael Svane.

Med undtagelse af vinterferien og nogle enkelte uger i sommerferien har der stort set ikke været køproblemer ved den dansk-tyske grænse, og på sejlruten mellem Helsingør og Helsingborg har HH Ferries sikret, at trafikken har kunnet afvikles uden store forsinkelser, fremhæver han.

Den eneste alvorlige konsekvens af grænsekontrollen er de forsinkelser, togpassagerer mellem København og Malmø i Sverige oplever, fordi alle passagerer mod Sverige skal stå af toget i Københavns Lufthavn i Kastrup for at vise pas eller kørekort.

Det forlænger den officielle rejsetid mellem de to byer med mellem 20 og 40 minutter hver dag, og skal man videre med et andet tog i Sverige, kan den samlede forsinkelse blive endnu længere, oplyser direktør  Johan Wessman fra det dansk-svenske videnscenter Øresundsinstituttet i Malmø.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.