Lavprisbølgen er brudt: Udmattelseskrig lukker discountbutikker
Supermarkederne giver discount kamp til stregen. Mange danskere fokuserer mere på kvalitet end på pris, når de køber ind.
Lavprisbølgen i dagligvarehandlen er bremset. Antallet af discountbutikker er faldet to år i træk, og dermed er flere årtiers vækst afløst af en mindre tilbagegang.
Til gengæld har de klassiske supermarkeder fremgang efter en lang periode med tab af kunder og markedsandele til discountkædene.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at væksten i discountsektorens omsætning er faldet markant i de senere år, mens supermarkederne klarer sig bedre. I de seneste måneder har supermarkederne endda haft større vækst end discount.
»Discount er midt i en udmattelseskrig. Der er alt for mange butikker, og vi begynder nu at se konsekvenserne. Flere af de større kæder har lukket butikker, og jeg vil ikke blive overrasket, hvis det fortsætter,« siger detailhandelseksperten Flemming Birch fra konsulenthuset Birch & Birch.
Han fremhæver, at flere af supermarkedskæderne har været i stand til at genopfinde sig selv. Samtidig er en større andel af de danske forbrugere begyndt at fokusere mindre på pris og mere på kvalitet.
»Supermarkederne har overrasket positivt. De er lykkedes med at skabe en fortælling om, at vi ikke kan spise mere, men vi kan spise bedre. Det er med til at flytte markedsandele,« siger Flemming Birch.
Ifølge nye tal fra Retail Institute Scandinavia var der ved den seneste optælling i foråret 1.566 discountbutikker. Det er syv færre end året før.
Fakta-kæden under Coop Danmark har ifølge den opgørelse lukket 21 butikker, og året før blev nøglen drejet til 14 butikker. Også Kiwi og Aldi har droslet ned.
Fakta har gennem de seneste tre regnskabsår kæmpet med røde tal og haft et samlet driftsunderskud på 311 mio. kr. Derfor er kæden i færd med at lukke butikker og satser i stedet på de tilbageværende.
Andre kæder ekspanderer imidlertid fortsat. Det gælder ikke mindst norskejede Rema 1000, som sidste år udvidede med 15 butikker.
»Hos os har discount ikke tabt momentum. Men der sker forskydninger mellem de forskellige koncepter, og vi vinder markedsandele fra konkurrenterne,« siger Henrik Burkal, adm. direktør i Rema 1000 Danmark.
Han forventer at åbne 15 nye butikker i det kommende år og gerne flere.