Erhverv

Lektor: Rav og svaner skal sælge Danmark til kinesiske turister

Dansk turisme er kommet bedre i gang i 2016 efter nogle magre år, men konkurrencen er hård, viser nye tal.

Artiklens øverste billede
Foto: Polfoto

Dansk turisme er ved komme tilbage på sporet efter flere års fald i markedsandele.

Og her er de kinesiske turister vigtige for at løfte udviklingen videre, mener Lise Lyck, som er økonom, turismeekspert og ekstern lektor ved Copenhagen Business School i København.

- De kinesiske turister er vigtige for Danmark for at få en indtjening og gang i samhandlen. De er naturligvis ikke kun vigtige for Danmark, men for turismen i hele verden, fordi de er købedygtige med lyst til at rejse ud, se og opleve ting, siger hun.

Regeringen er mandag kommet med et nyt udspil, som skal styrke dansk turisme på fem områder. Et af områderne er en mere effektiv markedsføring rettet mod relevante målgrupper - blandt andet kineserne nævnes specifikt i udspillet.

Kineserne er det folk, som bruger flest penge på udlandsophold. Dermed har kineserne ifølge Dansk Industri (DI) overhalet amerikanerne.

Af samme årsag har mange lande opdaget vigtigheden af få kinesiske turister til landet.

Også i Norden er konkurrencen om de købedygtige kinesiske turister hård, og nye tal fra DI viser, at Danmark halter efter vores nabolande på området.

Ifølge Lise Lyck, har den danske strategi i modsætning til Norge ikke været målrettet de kinesiske turister.

- I Norge har man været mere målrettet og dygtigere til at se på, hvad landet kan tilbyde, og hvad det er, kineserne efterspørger, siger hun.

Ifølge Lise Lyck handler det om at tiltrække kineserne med noget, de gerne vil opleve.

- Kineserne er tiltrukket af noget, de allerede kender hjemme fra Kina. Det skal vi fokusere mere på, når vi målretter vores markedsføring, siger hun.

- Vi har blandt andet H.C. Andersen, vores nationalfugl svanen, som er meget beundret i Kina, og så har vi rav, som er en værdsat smykkesten i Kina. Det er store tiltrækningselementer, som vi skal bruge, siger ekstern lektor ved Copenhagen Business School Lise Lyck.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.