Erhverv

Amerikanske kæder åbner burgerkrig i Danmark

Dansk Supermarked vil rulle op mod 40 nye, amerikanske burgerrestauranter ud i Danmark inden for de næste år. Samtidig investerer McDonald's i ombygning af alle kædens danske restauranter, mens lokale burgerjoints puffer op flere steder.

Artiklens øverste billede
Mange danskere elsker - ifølge en trendforsker - bl.a. at spise brugere, når vi skal hygge os. Her er det versionen fra Carl's Jr. Foto: Benjamin Nørskov.

Danskernes lyst til at spise burgere vokser hastigt. Det får både store og små aktører til at skrue op for etableringen af nye burgerrestauranter. Blandt dem er Dansk Supermarked, som indleder en ny offensiv - også mod amerikanske Burger King og McDonald’s.

Den danske dagligvarekoncern har faktisk ambitioner om at åbne op mod 40 nye burgerrestauranter de kommende år rundt om i landet.

Dansk Supermarked Group sidder nemlig på rettigheden til at etablere burgerbarer i Danmark for den amerikanske koncern Carl’s Jr. og dens kædekoncept. I første omgang gjaldt aftalen kun retten til at åbne burgerrestauranter i Bilka-varehuse. Men den er nu udvidet til også restauranter på strøgplaceringer, i storcentre, ved trafikknudepunkter eller andre steder rundt om i landet.

Og den aftale skal udnyttes, siger Marianne Bedsted, som er direktør for Franchise og Salling i Dansk Supermarked. Derfor kommer der ifølge hende mange flere end de nuværende fem Carl's Jr., som alle ligger i Bilka. I løbet af efteråret vil Odense og Hundige også komme til.

»Sideløbende med den ekspansion er vi ude og jagte placeringer også uden for egne varehuse. Forbrugerne efterspørger burgere af høj kvalitet, og vi vil bruge Carl’s Jr.-konceptet til at komme endnu mere bredt ud,« siger direktør Marianne Bedsted.

Direktør Marianne Bedsted har i Dansk Supermarked Group ansvar for Salling, Starbucks og Carl's Jr. Foto: Jens Henrik Daugaard.

Dansk Supermarked har udover Carl’s Jr. også en franchiseaftale om Starbucks-kaffebarer i Danmark. I den sammenhæng åbner dagligvarekoncernen allerede kaffebarer både i dens egne lokationer og på andre placeringer – især i Aarhus og København, så der nu er 15 danske Starbucks.

I relation til Starbucks har Dansk Supermarked en aftale, som dækker placeringer ud over banegårde og lufthavne, hvor den amerikanske kaffekoncern har andre aftaler. Men for Carl's Jr. er franchiseaftalen nu klar, så Dansk Supermarked kan etablere sig, hvor ønsket er.

Carl’s Jr. har 1.400 burgerrestauranter - især i USA - mens kæden også har valgt at ekspandere internationalt, hvor der indtil nu dog kun er tre europæiske lande – Tyrkiet, Rusland og Danmark - med.

»Målet for den amerikanske koncern er også at bruge vores erfaringer her fra Danmark til at bringe konceptet længere ind på det nordeuropæiske marked. Et større kendskab til konceptet i nabolandene vil også styrke os. De nuværende danske restauranter vokser hastigt, og giver basis for, at vi formentlig har helt op mod 40 restauranter inden for fem år,« siger Michael Hald, chef for Franchise i Dansk Supermarked.

Den amerikanske kæde Carl's Jr. har aktuelt fem burgerrestauranter, som er åbnet i Blika-varehuse - her i Aarhus-forstaden Tilst. Foto: Benjamin Nørskov.

Michael Hald fastslår, at Carl’s Jr. vil forsøge at vinde markedsandele fra de velkendte, amerikanske fastfoodkæder som Burger King og McDonald's. Men også fra de lokale burgerrestauranter, som der bliver flere af i disse år - især inden for satsning på burgere i høj kvalitet.

Hos McDonald’s Danmark, der har 89 burgerrestauranter rundt om i landet, som primært drives af lokale frachisetagere, byder kommerciel direktør Mads Friis den ny konkurrence velkommen.

»Vores markedsandel er voksende, og vi sætter salgsrekord i disse år. Vi mener bestemt, at der er plads til os alle, og at det øgede antal dygtige spillere på markedet er med til at løfte kategorien.«

McDonald's har 89 nu restauranter rundt om i Danmark. Arkivfoto.

Direktøren i McDonald’s Danmark vurderer, at markedet for burgere til danskerne vokser.

»Det øgede antal spillere på markedet har gjort det endnu mere cool at spise burgere, og det mærker vi også hos McDonald’s. En anden fordel ved konkurrence er jo også, at det holder de bedste på tæerne. Og det er godt for forretningen,« mener Mads Friis.

Han understreger, at McDonalds agter at holde væksten gennem bl.a. en trend med, at kunderne selv kan sammensætte burgere og menuer. Derfor bliver køkkenerne i alle kædens danske restauranter bygget om de kommende to år for at kunne efterleve ønsket om servering af mere personlige burgere.

Det øgede antal spillere på markedet har gjort det endnu mere cool at spise burgere.

Mads Friis, kommerciel direktør, McDonald's Danmark

Trendforsker Cathrine Frederiksen, der arbejder med speciale i mad og forbrugere gennem eget firma, vurderer også, at kampen om burgere til danskerne trappes yderligere op.

»Man skulle ellers tro, at markedet var ved at være mættet, men der skyder hele tiden nye burgersteder op. Burgerkrigen raser, fordi danskerne til trods for megatrenden om sundhed elsker at hygge sig med mad og venner. Og i Danmark er det hyggeligt at være lidt usund. Eksempelvis drikker vi øl, spiser slik og går ud for at spise burgere, når vi rigtigt skal hygge os sammen. Det er en slags pragmatisk sundhedstendens, hvor vi også må synde,« vurderer Cathrine Frederiksen.

Kampen om burgere til danskerne er intens. Arkivfoto.

Trendforskeren ser dog en klar tendens til, at gourmet-varianter samt mere eksperimenterende burgere vinder over de klassiske fastfood-udgaver af den populære spise. Cathrine Frederiksen siger:

»Det bunder i en øget interesse for mad generelt. Det er jo populært at kalde sig såkaldt foodie med vægt på håndværk, råvarer og smag.«

Dansk Supermarked lægger ikke skjul på, at målet med franchiseaftalerne for Starbucks og Carl’s Jr. både er at skabe forretning og dermed indtjening – men også at forstærke koncernens egne varehuse samt butikker.

»Det er vigtigtigere end nogensinde med oplevelser for kunder i detailhandlen – også når de besøger Bilka, Salling eller andre af vores forretninger. Derfor er både Starbucks og Carl's Jr. oplagte kæder at bygge ind. Vi arbejder hele tiden med, hvordan vi kan styrke den samlede forretning - og her indgår vores franchiseaftaler,« mener direktør Marianne Bedsted.

Kampen om de danske burger-kunder spidser til. Foto: Benjamin Nørskov.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.