Erhverv

Brexit sender danskerne i favnen på udenlandske konkurrenter

Det har tilsyneladende givet et boom i handlen hos engelske netbutikker, at englænderne stemte sig ud af EU.

Artiklens øverste billede
Ifølge FDIH handlede danskerne for 50,4 mia. kr. på nettet i de første seks måneder af 2016.

Efter Storbritanniens skilsmisse med EU har det faldende pund affødt rødglødende diskussioner i udlandet såvel som hjerhjemme.

Et af de store spørgsmål har været, hvad valutaens rutsjebanetur ville betyde for de danske virksomheder og forbrugere, og nu er svarene begyndt at rulle ind.

En ny analyse fra Foreningen for Dansk Internet Handel, FDIH, peger bl.a. på, at brexit har sat fut i danskernes shoppelyst i udenlandske netbutikker.

I de sidste 12 måneder op til afstemningen lagde de danske forbrugere i gennemsnit 4,6 pct. af deres forbrug i engelske butikker, men i de to måneder efter brexit steg andelen markant med ca. en fjerdedel til 5,6 pct.

Tallene stammer fra FDIH's E-handelsanalyse, hvor foreningen hver måned indhenter svar fra 1.200 danskere i et netpanel.

FDIH tilskriver dog ikke brexit hele æren. Amazons store udsalgsdag Amazon Prime Day fandt nemlig sted den 12. juli efter afstemningen, og ifølge netgiganten steg salget på dagen på verdensplan med hele 60 pct. i forhold til året før og slog alle rekorder.

Det er da heller ikke noget nyt, at danskerne er glade for udenlandske netbutikker. Ifølge FDIH's analyse af første halvår af 2016 handlede forbrugerne i årets første seks måneder for 50,4 mia. kr. på nettet, og en del af pengene havnede hos store udenlandske spillere.

I toppen på listen over tre 20 mest populære netbutikker finder man Zalando, Ebay og Amazon. De 20 butikker på listen står for næsten en fjerdedel af alle handler.

At danskernes penge strømmer til udenlandske netbutikker understreger, at prisen har stor betydning for forbrugerne, og her risikerer de danske virksomheder at blive udkonkurreret, advarer FDIH. De må nemlig bakse med en høj moms og store fragtomkostninger, som flere udenlandske konkurrenter ikke skal trækkes med.

»Politikerne bør overveje om afgifter, fragtomkostninger og så videre står i vejen for en større hjemlig vækst. Måske vi skal slagte en hellig ko for at give de dygtige netbutikker nogle mere konkurrencedygtige vilkår. Jeg er sikker på, at de penge nok skal komme hjem igen,« siger direktør for FDIH, Niels Ralund, i analysen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.