Restauranter stjæler milliardsalg fra supermarkeder
Aldrig har danskerne gået så meget på restaurant. Det koster salg i supermarkederne, når kunderne spiser ude i stedet for at købe ind og selv lave mad.
Danskerne går langt mere på restaurant og spiser markant flere takeaway måltider.
Det koster dyrt for supermarkeder og andre dagligvarebutikker, som går glip af en milliardomsætning, når forbrugerne spiser ude i stedet for at købe ind og selv lave mad.
»Udviklingen presser salget i dagligvaresektoren. Der er flyttet en milliardomsætning fra supermarkeder til restauranter, takeaway og færdigretter de seneste år,« siger Trine Meyer, chef for innovation og forretningsudvikling i Coop Danmark.
Der er ingen tvivl om, at en pæn del at den stigende omsætning i restauranterne går fra dagligvarehandlen.
Sidste år havde restauranterne herhjemme en omsætning på 19,7 mia. kr., og salget er de seneste 5 år steget med 30 pct. Væksten var størst fra 2014 til 2015 med en fremgang på 9 pct.
I samme periode har salget i dagligvaresektoren været næsten flad.
»Der er ingen tvivl om, at en pæn del at den stigende omsætning i restauranterne går fra dagligvarehandlen, fordi danskerne spiser mere ude eller tager færdiglavet mad med hjem,« siger detailhandelsekspert Henning Bahr, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia.
Han tilføjer, at det stigende antal turister også bidrager til fremgangen for restauranterne.
Ifølge danske hotellers og restauranters organisation, Horesta, er den branche inde i en positiv spiral.
»Der er åbnet mange nye restauranter og spisesteder med spændende koncepter. Når der er et stort og bredt udvalg, går folk mere ud for at spise. Det skaber ekstra omsætning, så der åbnes flere restauranter,« siger Katia Østergaard, adm. direktør i Horesta.
Hun fremhæver, at mange restauranter har udvidet med kvalitetsmad ud af huset, og det bidrager også til væksten. Et godt eksempel er nytårsaften, hvor titusindvis af danskere køber menuen som takeaway hos en restaurant.
Der er flyttet en milliardomsætning fra supermarkeder til restauranter, takeaway og færdigretter de seneste år.
Både i København og Aarhus er der poppet flere street restauranter op i gadebilledet, hvor kunderne kan få et hurtigt og billigt måltid.
Horesta forventer, at udviklingen vil fortsætte. Adm. direktør Katia Østergaard siger:
»Jeg er ikke i tvivl om, at vi fremover vil se endnu flere danskere, som går ud for at spise. Både i USA og Sydeuropa er der således en stor tradition for at gå på restaurant.«
Både Coop Danmark og Dansk Supermarked arbejder hårdt på at vinde kunderne tilbage. De to dagligvarekoncerner opruster med flere og flere tilbud om nemme og hurtige måltidsløsninger i en kvalitet, der nærmer sig restauranternes.