Erhverv

Tusindvis af Rema 1000's kunder vil tjene penge på at købe ind for deres nabo

Discountkæden sætter fart i ny digital tjeneste med 18.000 tilmeldte indkøbere.

Artiklens øverste billede
Adm. direktør for Rema 1000, Henrik Burkal (i midten), og Jesper Bove-Nielsen (th.) står i spidsen for den nye indkøbstjeneste Vigo. Foto: Benjamin Nørskov.

18.000 danske forbrugere er klar til at købe ind for naboen.

Discountkæden Rema 1000 sætter i dag, tirsdag, liv i en ny digital indkøbstjeneste under navnet Vigo. Og kæden oplyser, at over 18.000 har meldt sig som indkøbere efter introduktionen for en måned siden.

»Vi nåede vores eget mål om 10.000 private indkøbere allerede den første uge og er nu over 18.000. Det er vi meget positivt overraskede over. Der er en bølge om, at danskerne gerne vil hjælpe hinanden - og ikke kun for at tjene lidt ekstra,« siger adm. direktør Henrik Burkal, Rema 1000 Danmark.

I den digitale indkøbstjeneste kan forbrugere handle digitalt og få varerne bragt til døren af privatpersoner. De får penge for at pakke og købe varerne i discountbutikken samt bringe dem ud.

Den norskejede discountkæde Rema 1000 med 282 butikker rundt om i Danmark har med Vigo valgt at bringe en slags deleøkonomi ind i onlinehandlen med dagligvarer. Det samlede nethandel er i hastig vækst, men det har hidtil knebet med at få høj fart i salget af fødevarer via den kanal. Især fordi det både her i landet og internationalt har knebet med at generere indtægter ved handelsformen, da især distribution og pakning af varer er kostbar.

Samtidig er der fortsat op mod 3.000 fysiske dagligvareforretninger her i landet - og dermed er Danmark blandt de lande i Europa, der har flest butikker målt på antal indbyggere.

Ifølge branchefolk udgør onlinehandel - trods aktuel vækst - fortsat kun 1-2 pct. af dansk dagligvarehandel. Men flere aktører har dog skruet op de seneste måneder, hvor eksempelvis Nemlig.com har udvidet selskabets leveringsområder til flere dele af landet. Coop Danmark har som den første af de store dagligvareselskaber også ekspanderet med en landsdækkende netbutik, ligesom en række leverandører udbyder dagligvarer direkte til forbrugerne via platformen Shobr.dk.

For Rema 1000 er målet med projektet også at sikre fortsat liv i kædens 282 fysiske butikker, der har lokale købmænd som franchisetagere.

»Vigo er for os næste generation af nethandel. Og samtidig betyder teknologi, digitalisering og onlinehandel ofte butiksdød ude i landet, men det her projekt skal vi gerne støtte også den lokale købmand,« mener Henrik Burkal.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.