Coop hæver priserne på hundredvis af dagligvarer
Kort tid før de store juleindkøb sætter Coop priserne op på en lang række fødevarer. Dansk Supermarked følger ikke trop.
Det bliver dyrere at gå på indkøb i 1.200 dagligvarebutikker landet over.
Fra tirsdag hæver detailgiganten Coop, der står bag Kvickly, Fakta, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen og Irma, priserne på hundredvis af dagligvarer.
Det bekræfter informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen, over for Finans.
»Vi er kommet for langt ned i pris på en række varer. Derfor regulerer vi prisen opad, og det er inden for alle varegrupper,« siger Jens Juul Nielsen og nævner som eksempel kød og brød, der nu stiger i pris.
Årsagen til prisforhøjelsen er bl.a., at indtjeningen i dagligvarebranchen er under pres. Den samlede omsætning ligger stort set fladt, og konkurrencen er hård - især fra de seks discountkæder, der tilsammen sidder på 40 pct. af markedet.
Samtidig er råvarepriserne steget. Det gør det dyrere for Coop at indkøbe varer. En del af regningen bliver nu sendt videre til kunderne, der kan se frem til prishop på en række basale fødevarer.
Jens Juul Nielsen ønsker ikke at oplyse, præcist hvilke varer der bliver dyrere. Han vil heller ikke sige, hvor mange varer der er tale om, men det er »forskelligt fra butikskæde til butikskæde,« lyder det.
For Dagli'Brugsen, SuperBrugsen og Kvicklys vedkommende drejer det sig om cirka 200-220 varer, erfarer Finans.
Dansk Supermarked, der driver butikskæderne Netto, Føtex og Bilka samt stormagasinet Salling, har ingen planer om at hæve priserne på sine dagligvarer.
»For os i Netto, Føtex og Bilka er det afgørende at sikre kunderne fair og konkurrencedygtige priser hele tiden. Ikke mindst op til de store juleindkøb skal kunderne kunne have tillid til, at vores priser er på plads, og at vi ikke beskytter vores indtjening,« siger kommunikationsdirektør i Dansk Supermarked, Mads Hvitved Grand.
Coop driver 1.200 dagligvarebutikker landet over og omsætter årligt for 45 mia. kr. Selvom indtjeningen i koncernen er forbedret over det seneste år, kæmper Coop fortsat med sin discountkæde Fakta, der i fjor fik et nyt trecifret millionunderskud.
Ifølge Jens Juul Nielsen er Coop parat til at tilpasse sine priser igen efter nytår, hvis markedsvilkårene ændrer sig.
»Vi har aftalt internt, at vi omkring årsskiftet vurderer situationen,« siger han.