Erhverv

Danmarks suverænt største øl skifter slogan

Med en markedsandel på omkring 40 pct. er Tuborg kongen af øl-Danmark. Nu giver Carlsberg den en make over med en stor kampagne som skydes i gang i disse uger. Se nogle af de bedste Tuborgreklamer gennem tiderne her.

Artiklens øverste billede
Tidligere har Tuborg benyttet sig af sloganet "Tuborg - gør livet lidt grønnere". I en større kampagne som skydes i gang i de kommende uger og resten af året, vil det blive ændret til "Tuborg...selvfølgelig" og figurere på lastbiler og i en landsdækkende kampagne. Foto: Tuborg.

Carlsberg skyder en omfattende reklamekampagne i gang for sit og Danmarks største ølmærke Tuborg. Den skal give Tuborg en ny identitet og få os til at tale »Tuborg'sk«.

Kampagnen kommer til at køre hele 2017 og skal positionere Tuborg som mere end »kun« den grønne Tuborg.

I dag er Tuborgs slogan »Tuborg - gør livet lidt grønnere«. I de kommende uger og resten af året bliver mærket markedsført under det nye slogan, der lyder »Tuborg...selvfølgelig«.

Det er endnu engang Tuborgs husbureau Wibroe, Duckert & Partners, WDP, med Henrik Juul i spidsen, der står bag.

»Vi har en ambition om, at gøre Tuborg endnu mere til hele Danmarks øl. Derfor ændrer vi fokus i retning af, at kampagnen skal omfavne vores fire største Tuborg mærker som er Grøn, Classic, Rå og Guld. Foruden selvfølgelig årstidsmærkerne som Julebryg, Påskebryg og Rød Tuborg,« siger Christian Sveigaard, der er marketingschef for Tuborg.

Alene Tuborg Julebryg er Danmarks 9. største øl, selv om den kun er i handlen i månederne op til jul.

Tuborg begyndte egentlig som lillebror til Carlsberg, men overhalede for mange år siden sin storebror. Tuborg er Danmarks største øl med en samlet andel med ca. 38 pct. for detail- og restaurationsområdet - det såkaldte off -og on-trade, som er et udtryk for det samlede danske marked. Carlsberg-mærket har omkring 16 pct. på andenpladsen.

Sidste år øgede Tuborg, ifølge bryggeriet selv, sit salg med 1 pct. i Danmark. Det var vel at mærke på et marked, hvor konkurrencen fra især specialøl er blevet skærpet væsentligt. Og fra et højt udgangspunkt.

I forbindelse med relanceringen af Tuborg har Wibroe, Duckert & Partners udviklet en nu skrifttype som kommer til at præge alle Tuborgs produkter. For det utrænede øje vil det se næsten ens ud, men skriften vil få et renere udtryk i forhold til i dag.

Se her, hvordan skrifttypen kommer til at ændre sig til næste jul på Tuborg Julebryg.
 

»Vi opgiver ikke »Tuborg...gør livet lidt grønnere«, men med »Tuborg...selvfølgelig« vil vi inddrage forbrugerne mere. Vi håber, at de tager det til sig, for et slogan lever kun virkeligt, hvis det bliver brugt af dem, der elsker Tuborgs univers. Det skulle gerne komme til at indgå på samme måde som »det' en ommer« og andre reklamer har gjort det. Det skal signalere, at Tuborg er det oplagte valg,« siger Henrik Juul, der ejer WDP.

Han er manden bag de senere års mange succesfulde reklamefilm og slogans fra Tuborg. Lige fra relanceringen af appelsinvanden Squash til de to lettere tumpede ølkuske Bamse og Poulsen.

Den nye kampagne vil blive fulgt op med mobilspil for forbrugerne og hen over året vil den blive udvidet til mange forskellige platforme.

»Der er ikke tale om en decideret relancering af Tuborg. Det har vi ikke behov for. Det er snarere en opdatering, og den holdes inden for vores normale budget. Også selv om den bliver ret så omfattende,« siger Christian Sveigaard.

Tuborg er i det hele taget en solstrålehistorie inden for Carlsberg Gruppen. Fra at være en marginal øl er den blevet Carlsbergs største øl også på verdensplan og har langt overhalet Carlsberg. Det er sket på trods af tidligere tiders meget større budgetter bag Carlsberg end Tuborg.

I udlandet er Tuborg prissat en smule lavere end Carlsberg, men alligevel er det bryggeriets mest værdifulde internationale mærke også målt på indtjening. Det er især en meget stor fremgang i Asien, der har givet Tuborg toppositionen inden for Carlsberg Gruppen.

Finans Briefing giver dig hver dag alle de mest interessante nyheder, eksklusivt udvalgt af vore redaktører og leveret til din indbakke. Tilmeld dig her og styrk overblikket.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.